Pedagogika kultury - strona 2

note /search

Człowiek - omówienie

  • Uniwersytet Warszawski
  • Pedagogika kultury
Pobrań: 84
Wyświetleń: 602

Człowiek, tradycja i rozum w Jaspersowskiej filozofii egzystencji KARL JASPERS (1883-1969) (na podstawie: Filozofia egzystencji) Świat filozofii egzystencji, podobnie jak hermeneutyka...

Pozytywizm - omówienie zagadnienia - Paul Ricoeur

  • Uniwersytet Warszawski
  • Pedagogika kultury
Pobrań: 203
Wyświetleń: 1022

Czym jest POZYTYWIZM? - to zapoczątkowane przez Augusta Comte'a (1798-1857) przekonanie, że cała rzeczywistość istnieje obiektywnie i można ją niezawodnie poznać przy pomocy odpowiednio dobranych, obiektywnych metod. To przekonanie do dzisiaj bywa żywe w nauce ścisłej, mniejszą karierę robi w tzw. n...

Estetyka Hansa - omówienie

  • Uniwersytet Warszawski
  • Pedagogika kultury
Pobrań: 140
Wyświetleń: 553

ESTETYKA HANSA-GEORGA GADAMERA - sztuka jako gra, symbol i święto By jak najadekwatniej przywołać koncepcję Gadamera, pozostanę przy jego potrójnym rozumieniu sztuki (jako gry, symbolu i święta), przyjętym wyraźnie w wykładach, opublikowanych w tomie Aktualność piękna, a także zawartym w Prawdzie i...

Filozofia starożytna - omówienie

  • Uniwersytet Warszawski
  • Pedagogika kultury
Pobrań: 189
Wyświetleń: 777

Filozofia starożytna Pojęcie PAIDEIA. Najpierw to pojęcie oznaczało jedynie „wychowanie”. Potem rozwinęło zakres i zaczęło znaczyć tyle, co „cultura” - uprawianie czegoś + rezultaty uprawy + całą treść, znaczenie tego procesu, a w końcu cały świat pojęć wytworzonych przez społeczeństwo. Zatem nasz...

Hermeneutyka i estetyka Hansa - omówienie

  • Uniwersytet Warszawski
  • Pedagogika kultury
Pobrań: 357
Wyświetleń: 903

Hermeneutyka i estetyka Hansa-Georga Gadamera Arystoteles: człowiek to istota, która ma logos. Świadomość jest językowa, a język nie jest narzędziem: nie mamy nad nim władzy, to nie jest coś, co leży w pogotowiu czekając na użycie. „Nauka mówienia to oswajanie i poznawanie świata samego i świata ta...

Nawroczyński o życiu duchowym - omówienie

  • Uniwersytet Warszawski
  • Pedagogika kultury
Pobrań: 301
Wyświetleń: 1470

Nawroczyński o życiu duchowym BOGDAN NAWROCZYŃSKI (1882-1974) (na podstawie: Życie duchowe. Zarys filozofii kultury, oraz Główna zasada Szkoły Pracy) Odrzucenie momentu celowości, czyli astawienia na wartości (sens) świata kultury - ro...

Przezwyciężenie czasu w koncepcji Ingardena - omówienie

  • Uniwersytet Warszawski
  • Pedagogika kultury
Pobrań: 679
Wyświetleń: 1253

Przezwyciężenie czasu w koncepcji Ingardena ROMAN INGARDEN (1893-1970) (na podstawie: Książeczka o człowieku) O naturze ludzkiej Bez bezpośredniego i intuicyjnego obcowania z wartościami, bez radości, jaką daje mu to obcowanie, c...

Sprangerowska teoria kultury i interpretacji - omówienie

  • Uniwersytet Warszawski
  • Pedagogika kultury
Pobrań: 56
Wyświetleń: 378

Sprangerowska teoria kultury i interpretacji EDWARD SPRANGER (1882-1963) (na podstawie: O teorii rozumienia i psychologii nauk o duchu) 1. Czym jest wg Sprangera duch i nauki o duchu? Duch to subiektywny sposób przeżywania bytów idealnych, pozaczasowych i pozaprzestrzennych: Prawdy w przeżyciach...

Aktualizm Giovanniego Gentile - omówienie

  • Uniwersytet Warszawski
  • Pedagogika kultury
Pobrań: 28
Wyświetleń: 868

W-5, Aktualizm Giovanniego Gentile GIOVANNI GENTILE (1875-1944) (na podstawie: Reforma wychowania) Osobowość, duch, jest stawaniem się, nieustającą syntezą subiektu i obiektu. „Osobowość konkretnie jest zawsze osobowością historyczną, aktualną, realizującą samą siebie w swojej wewnętrznej wartoś...