Filozofia - strona 8

note /search

Scholastyka wieku XIV

  • Uniwersytet Warszawski
  • Filozofia
Pobrań: 77
Wyświetleń: 917

Scholastyka wieku XIV Albertyści i neoplatonicy Szkoła albertystów powstała poza awerroistycznymi sporami Paryża, w doktrynalnym środowisku Kolonii. Do tej szkoły należeli: Dietrich z Freibergu, Tauler, Ruysbroeck oraz Jan Eckhart. Mistrz Eckhart Jan Eckhart urodził się w 1260 roku. Wstąpił do zako...

Schopenhauer - „Świat jako wola i przedstawienie”

  • Uniwersytet Warszawski
  • Filozofia
Pobrań: 1001
Wyświetleń: 2856

Arthur Schopenhauer - „Świat jako wola i przedstawienie” (tom 1: 1-5, 17-23) 1-5: świat jako przedstawienie „Świat jest moim przedstawieniem” - to prawda a priori , której uświadomienie przez człowieka jest filozoficzną refleksją. Jest ona założona przez formy poznania: czas, przestrzeń i przyczyno...

Filozofia - skrypt - FILOZOFIA PRZYRODY

  • Uniwersytet Warszawski
  • Filozofia
Pobrań: 427
Wyświetleń: 1533

Skrypt jest wielce skroconym podręcznikiem profesora Tatarkiewicza w pigulce. Opracowane tematy zostały podane przez profesora Gołembskiego na wykładzie Historii Filozofii na dziennych Naukach Politycznych w roku 2004/2005. Do profesora warto pojsc na ostatnim wykadzie bo duzo ocen przepisuje (ja n...

Powstanie, natura i cele ruchu sofistycznego

  • Uniwersytet Warszawski
  • Filozofia
Pobrań: 224
Wyświetleń: 2191

Sofiści Powstanie, natura i cele ruchu sofistycznego W pierwotnym znaczeniu termin „sofista” oznaczał po prostu „mędrca”, daleko było mu, więc, do pejoratywnego wydźwięku, którego z czasem nabył za sprawą Sokratesa bądź jego uczniów - Platona i Ksenofonta. Stawiają oni sofistyce dwa główne zarzuty:...

Sokrates - odkrycie istoty człowieka - Etyka sokratejska

  • Uniwersytet Warszawski
  • Filozofia
Pobrań: 357
Wyświetleń: 1246

Sokrates - odkrycie istoty człowieka Sokrates urodził się w Atenach około 470 roku przed Chrystusem, umarł w roku 399 - został skazany na śmierć za „bezbożność” i „psucie młodzieży”. Za tym oskarżeniem mogły się kryć, jak podaje Platon, różne urazy i manewry polityczne. Sokrates nigdy nie opuszczał...

Filozofia Sokratesa - omówienie

  • Uniwersytet Warszawski
  • Filozofia
Pobrań: 175
Wyświetleń: 791

Sokrates ( 470 - 399 p.n.e. ) cnota (gr. arete) - dobro bezwzględne, najwyższe, o które człowiek powinien zabiegać bez względu na niebezpieczeństwa panowanie nad sobą jest cnotą naczelną, wyzwala umysł spod zwierzęcych popędów umiarkowanie stałość intelektualizm etyczny Sokratesa cnota jest wi...

Intelektualizm etyczny Sokrates

  • Uniwersytet Warszawski
  • Filozofia
Pobrań: 462
Wyświetleń: 1589

Sokrates (470 - 399 p.n.e.) cnota (gr. arete) - dobro bezwzględne, najwyższe, o które człowiek powinien zabiegać bez względu na niebezpieczeństwa panowanie nad sobą jest cnotą naczelną, wyzwala umysł spod zwierzęcych popędów umiarkowanie stałość intelektua lizm etyczny Sokratesa cnota jest wiedz...

Sokratycy mniejsi - wykład

  • Uniwersytet Warszawski
  • Filozofia
Pobrań: 98
Wyświetleń: 847

Sokratycy mniejsi Krąg sokratyków i szkoły sokratyczne mniejsze Żaden filozof przed i po Sokratesie nie miał tak wielu bezpośrednich uczniów i o takim bogactwie orientacji, jakie wykazywali ci, którzy ukształtowali się pod wpływem jego nauczania. Diogenes Laertios wymienia siedmiu najbardziej repre...

Augustyn - „Solilokwia” - omówienie

  • Uniwersytet Warszawski
  • Filozofia
Pobrań: 812
Wyświetleń: 2317

Augustyn - „Solilokwia” „Solilokwia” można przetłumaczyć jako „rozmowę z samym sobą”. Tekst zalicza się do dialogów filozoficznych Augustyna (jest to pseudo-dialog, w rzeczywistości: monolog) - „Solilokwia” opiera się na dialogu pomiędzy Augustyne...

Soren Aabye Kierkegaard - jednostka i tłum

  • Uniwersytet Warszawski
  • Filozofia
Pobrań: 175
Wyświetleń: 1022

Soren Aabye Kierkegaard (1813-1855) jednostka i tłum Każda istota ludzka jest i pozostaje jednostką różną od innych osób i rzeczy. Jednocześnie wyróżnić można moment, w którym jednostkowość członków tłumu zatapia się w zbiorowej świadomości i w którym zanika jednostkowa odpowiedzialność. Błędny jes...