Etnologia i antropologia kulturowa - strona 5

Wykład - Mechanizmy tabu

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 28
Wyświetleń: 448

Mechanizmy tabu Ta-pu (polinezja) oznacza to, co „silnie naznaczone, święte-przeklęte, zakazane”. Tabu podlegają: - Ważne osobistości, kapłani, wodzowie, ludzie posiadający potężną mana - Słabi, kobiety, dzieci nienarodzone i noworodki, chorzy - zwłoki, pewne potrawy uznane za nieczyste - Głów...

Wykład - Mit kreatywnego morderstwa i rytuały śmierci w miłości

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 14
Wyświetleń: 427

Mit kreatywnego morderstwa i rytuały śmierci w miłości. Często w mitologiach rolniczych mowa o izomorfizmie roślin i człowieka: bóg lub człowiek pochodzi od rośliny, po śmierci się weń zamienia tudzież kobieta zje owoc i zachodzi. Najczęściej roślina pojawia się właśnie po śmierci mitycznej postaci...

Wykład - Mit wyłonienia

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 21
Wyświetleń: 777

Mit wyłonienia Kultury rolnicze były zależne od płodności ziemi i przyrody, stąd ich sakralizacja. Ich działalność zamyka się w cyklicznym rytuale pór roku, w zimowym umieraniu i odradzaniu się przyrody. Ziemia to uniwersalna Matka- TELLUS MATER. ...

Wykład - definicja mitu

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 154
Wyświetleń: 924

Mit - definicje, cechy, rodzaje mitów Def. E. Nowicka „Mit jest opowieścią narracyjną, posługującą się symbolami i obrazami, ignorującą zasady logiki formalnej, dla odbiorców i opowiadających absolutnie prawdziwą, dosłowną, operującą swoistym poczuciem czasu i przestrzeni, mówiącą o sprawach wielk...

Wykład - Narodziny rolnictwa

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 7
Wyświetleń: 1239

Narodziny rolnictwa- procesy rewolucji neolitycznej. Końcowy okres paleolitu 13 do 8 tys. lat p.n.e. następuje zmiana klimatyczna, osuwa się lodowiec z terenów Eurazji i Ameryki Pn., zmienia się krajobraz oraz fauna i flora a co za tym idzie człowi...

Wykład - Neandertalczycy a Homo sapiens fossilis

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 42
Wyświetleń: 826

Neandertalczycy a Homo sapiens fossilis. NEANDERTALCZYK HOMO SAPIEN FOSSILIS Homo sapiens neanderthalensis Dwie odmiany: wczesny n.- Homo heidelbergensis i n. klasyczny. Środkowy plejstoc...

Wykład - Ogólna charakterystyka społeczności tradycyjnych

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 35
Wyświetleń: 413

Ogólna charakterystyka społeczności tradycyjnych Wyróżniki społeczności tradycyjnych Prosta i przejrzysta organizacja - mniej złożony charakter społeczności, - nie mylić z prymitywizmem ( jako przykład na nie- prymitywność - tajne stowarzyszenie Komo; członkowie podzieleni na cztery grupy wiekow...

Wykład - Ogólne cechy nowych ruchów religijnych

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 42
Wyświetleń: 567

Ogólne cechy nowych ruchów religijnych. Przez procesy akulturacji i rozpad tradycyjnych struktur plemiennych tworzą się nowe ruchy religijne [NRR]. Ruchy te łączą w sobie element k...

Wykład - Paradygmat religijny pierwszych miast

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 0
Wyświetleń: 623

Paradygmat religijny pierwszych miast-państw Koniec neolitu na Bl. Wsch. to przekształcanie się kultur rolniczych w hieratyczne państwa-miasta (polis, 3500-2000 pne) np, Egipt i Sumer (3,5 tyś. pne) kultura minojska, Harappy i chińska (2ty...

Wykład - Pejotyzm

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 14
Wyświetleń: 623

Pejotyzm Indianie Ameryki Północnej, szczególnie plemiona zamieszkujące obszary Wielkich Równin, wyznają pejotyzmem. Jest to religia synkretyczna, a jej nazwa wywodzi się od słowa peyotl, meksykańskiej nazwy rośliny z rodziny kaktusowatych,...