Wykład - Mit kreatywnego morderstwa i rytuały śmierci w miłości

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 427
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Mit kreatywnego morderstwa i rytuały śmierci w miłości - strona 1

Fragment notatki:

Mit kreatywnego morderstwa i rytuały śmierci w miłości.
Często w mitologiach rolniczych mowa o izomorfizmie roślin i człowieka: bóg lub człowiek pochodzi od rośliny, po śmierci się weń zamienia tudzież kobieta zje owoc i zachodzi. Najczęściej roślina pojawia się właśnie po śmierci mitycznej postaci - stąd mit kreatywnego morderstwa. Głównym wątkiem jest motyw wyjścia z pierwotnego raju wskutek zabójstwa bądź skalania prajedności (Adam i Ewa?). Wg Eliadego ten mit przejawia się w ceremoniach rolniczych typu pogrzeby, kanibalizm, ceremonie dojrzewania i ofiary z ludzi i zwierząt. Rolnicy kojarzą zabójstwo z seksem i pracą pokojową, stąd istotą i sakralnością życia jest sperma (zamiast kości) i krew wg Eliadego. Najsłynniejszy mit o tym, spisany przez Adolfa Jensena, jest z wyspy Ceram, mówi o Hainuwele (Ogonku Orzecha Kokosowego) pokrótce: 9 pierwszych rodów zeszło z Góry Kosmicznej Nunasaku i zatrzymało się na placu Tamenesiwa (9miejsc Tańca Maro). Ameta poszedł z psem, który zagonił świnię do stawu, ona się tam utopiła a na jej kle był pierwszy kokos. Ameta dostał w śnie nakaz posadzić kokos, z niego wyrosła palma, a raz skaleczył się i krew spadła na kwiat (tej palmy) i przez to wyrosła dziewczynka. Zawinął dziewczynę w sarong, a ona zamiast kupki robiła cenne przedmioty. Nazwał ją Hainuwele. W tym czasie na Tamenesiwa odprawiają taniec Maro przez 9 nocy, mężczyźni tworzą 9 spiral, kobiety w środku rozdają betel, Hainuwele od 2 nocy zaczyna rozdawać bogactwa, także 9 nocy z zazdrości podczas tańca wdeptują ją w wykopany wcześniej dół. Ameta się kapnął i 9 włóknami roślin ubi tworzy se w domu kręgi Maro, 9 włóknami z liścia palmy wyciąga ciało i dzieli na pół i odcina ramiona, 1 połowę zakopał wokół kręgów tanecznych, 2 połowę do grobu, a ramiona daje Satene, naczelniczce ludzi.
Z ciała Hainuwele wyrastają pierwsze bulwy jadalne. Satene w Tamenesiwa buduje bramę-labirynt, staje w środku, komu się nie uda to niej dotrzeć zmieniali się w pierwsze na świecie zwierzęta i duchy, a kto dotarł zostawał człowiekiem, Satene dotykała ich prawym lub lewym ramieniem i tak kolejno powstały klany Patalima (5-ciorakich) i Patasiwa (9-ciorakich). Inny mit jest z Tikopii, gdzie Tangaroa pozdrawia boga-ośmiornicę Feke, co jest mu zakazane, syn Feke- Resa rozbija mu głowę; w innej wersji ten syn przeszkadza bogom w ceremonii i Wielki Bóg Atua go okrzyczał, za co synek rozwalił mu łeb. Łeb się rozlatuje i powstają z niego m.in. kasztany i kokosy, a czerwony czy różowy kolor mają od krwi boga. Ciało wpada do wody i zmienia się w rybę, inny kawałek spada do jeziora i staje się skałą, potem Tangaroa odrasta głowa. Bogowie robią ucztę, mają całą żywność, przybywa nieznany bóg Tikarau, który proponuje zawody w biegach, potyka się i kradnie żywność, jednak co nieco bogowie lokalni uratowali.

(…)

… to bóstwo destrukcji. Bóg ten może stać się bóstwem Zaświatów i opiekunem płodności (zboże z ciała Ozyrysa). W Ameryce u Paunisów na Święta Zielonej Kukurydzy dziewicę rozpościerano nad ogniem w 4 strony świata, wyrywano jej serce i ćwiartowano ciało które rozsypywano na polach ze świeżo zasianą kukurydzą. W Środkowej Ameryce u Huiczołów Praczłowiek Watakame (taki Noe) po śmierci został rozczłonkowany…
… przez palenie czy ćwiartowanie, części ciała dawano każdemu obecnemu i oni se to sadzili na polach. W Afryce Zachodniej w marcu zabijali kobietę i mężczyznę motykami i zakopywali w ziemi. W Złotej Gałęzi Frazer mówi o zabijaniu kapłana - króla w lesie bogini Diany z Arycji, symbolizował on umierającego i zmartwychwstającego boga. Nowy król u Szylluków musi odowodnić swą moc zabijając starego i zaspokoić…
… (w religioznawstwie mityczne bóstwo, co w czasie mitycznym tworzy rośliny) to źródło roślin i dóbr ludzkości. Przejście przez śmierć do życia- pragnienie życia rodzi śmierć.
Rytuał, który ma zapewnić polom płodność wg Eliadego ma zawierać elementy seksu, zabójstwa ofiary czy komunii. W najprostszej formie to właśnie rytuały śmierci w miłości.
U Marind-anim- rytuały inicjacyjne się kończą orgią, że każdy z każdym…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz