Dariusz Makia - strona 2

note /search

Doktryny- zagadnienie Huig de Groot

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Doktryny pedagogiczne
Pobrań: 77
Wyświetleń: 574

16. HUIG DE GROOT (Grocjusz): (1583 - 1645) Dzieła: „Wolność mórz”, „O prawie wojny i pokoju”. Silny władca może zapewnić warunki do ekspansji handlowej i kolonialnej; prawo natury jest nakazem prawego rozumu, istniało by, nawet gdyby nie było Boga, bo nawet on nie może go zmienić, można je poznać ...

Doktryny- zagadnienie humanizm

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Doktryny pedagogiczne
Pobrań: 70
Wyświetleń: 707

HUMANIZM (XVI) chciano łączyć dwie tradycje: pogańsko - ludzką, i chrześcijańsko - boską; prawda o człowieku w doświadczeniu pokoleń; Erazm z Rotterdamu - trzeba zmieniać człowieka, nie ustrój; obyczaje, nie instytucje; rzecznik

Doktryny- zagadnienie ideologia kontrreformacji

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Doktryny pedagogiczne
Pobrań: 91
Wyświetleń: 966

IDEOLOGIA KONTRREFORMACJI 1540 r. Paweł III zatwierdził Towarzystwo Jezusowe Loyoli, w latach 1545 - 1563 Sobór Trydencki, miał na celu uwspółcześnienie kościoła, ale jednocześnie wracał do wielu średniowiecznych obyczajów, potwierdzał m.i...

Doktryny- zagadnienie Jean Bodin

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Doktryny pedagogiczne
Pobrań: 224
Wyświetleń: 1477

JEAN BODIN (1530 - 1596) podstawą badań jest doświadczenie, odrzucił Biblię jako źródło wnioskowania, przyjął za podstawę badań doświadczenie uchodzi za twórcę metody historycznej w prawoznawstwie; a także metody porównawczej, w której dostrzegał szansę dla ustalania prawidłowości proce­sów rozwoj...

Doktryny- zagadnienie John Locke

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Doktryny pedagogiczne
Pobrań: 315
Wyświetleń: 903

19. JOHN LOCKE twórca liberalizmu politycznego, kierował się zasadami empirycznymi, racjonalizmem i utylitaryzmem, był związany z działalnością wigów; obraz stanu natury był epoką pomyślności, równości i szczęścia, ludzie nie byli zdemoralizow...

Doktryny- zagadnienie Karol Marks

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Doktryny pedagogiczne
Pobrań: 350
Wyświetleń: 2576

31. KAROL MARKS Człowiek posiada zmienną i uwarunkowaną historycznie naturę, główny wpływ na nią ma praca; gdy jest niehumanitarna, człowiek się alienuje, staje się zależny od pracy i jej produktów; byt społeczny kształtuje świadomość ludzi, warunki ekonomiczne to podstawa, zaś prawo, filozofia, id...

Doktryny- zagadnienie monarchia narodowa

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Doktryny pedagogiczne
Pobrań: 497
Wyświetleń: 896

MONARCHIA NARODOWA Idea hamowana przez uniwersalny cezaryzm i papalizm; Od XII w. 1) proces odbudowy autorytetu monarchy, 2) świadomość narodowa, 3) suwerenność państw; 4) zasada cesarskości państwa: rex imperator in regno sua, wraz z...

Doktryny- zagadnienie monarchomachowie

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Doktryny pedagogiczne
Pobrań: 147
Wyświetleń: 511

MONARCHOMACHOWIE doktryna inspirowana kalwinizmem, skrajnie antykrólewska, główną tezą jest prawo do obalenia tyrana i tyranobójstwa; przedstawicielem umiarkowanym jest Francois Hotman, porównywał (Franco-Gallia 1573 r.) ustrój średniowiecznej F...

Doktryny- zagadnienie nacjonalizm

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Doktryny pedagogiczne
Pobrań: 77
Wyświetleń: 700

34. NACJONALIZM Johann Gottfried von Herder - za punkt wyjścia przyjął filozofię języka, jest podstawą więzi i wspólnej świadomości nacji, odrębność wierzeń, obyczajów symboli; każda społeczność jest wyjątkowa i nie ma dominuje nad innymi...

Doktryny- zagadnienie Nicollo Machiavelli

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Doktryny pedagogiczne
Pobrań: 245
Wyświetleń: 665

NICCOLO MACHIAVELLI (1469 - 1529) ateista, należy do pierwszego pokolenia pisarzy oświecenia, z kultury antycznej bierze empiryzm i realizm polityczny; relatywizm, utylitaryzm; wszechświat jest odwieczną harmonią dobra i zła; państwa upadają i powstają cyklicznie; władza musi znać naturę i mechanizm...