Doktryny- zagadnienie Jean Bodin

Nasza ocena:

3
Pobrań: 224
Wyświetleń: 1477
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Doktryny- zagadnienie Jean Bodin - strona 1 Doktryny- zagadnienie Jean Bodin - strona 2

Fragment notatki:

JEAN BODIN (1530 - 1596)
podstawą badań jest doświadczenie, odrzucił Biblię jako źródło wnioskowania, przyjął za podstawę badań doświadczenie
uchodzi za twórcę metody historycznej w prawoznawstwie; a także metody porównawczej, w której dostrzegał szansę dla ustalania prawidłowości proce­sów rozwoju.
podstawowa teza o suwerenności władzy państwowej, państwo to sprawiedliwy rząd nad wieloma rodzinami; Bodina nauka o państwie, a zwłaszcza koronna teza o suwerenno­ści władzy państwowej zapewniła jego twórczości poważny wpływ na umacnia­nie się doktryny absolutyzmu królewskiego; przyczyniła się też do ogólnego rozwoju nowożytnej doktryny politycznej i prawnej. To on stworzył definicję słowa „suwerenność”. Dzięki czemu zakończono spór o wyższość władzy cesarskiej nad papieską.
suwerenność jest cechą charakterystyczną każdej władzy państwowej, zarówno zewnętrzna jak wewnętrzna; za najbardziej naturalny ustrój uważał monarchię bo najlepiej korzysta z suwerenności; podstawową jej częścią jest wyłączność prawodawcza, prawo jest rozkazem suwerena (sprawiedliwym); tak więc powinno być zgodne z prawem bożym i naturalnym, choć ich naruszenie nie niweczy obowiązywania prawa stanowionego; zresztą monarcha jako wizerunek Boga lepiej je zna niż poddani; silnie podkreśla nietykalność własności prywatnej, która jest ostoją wszelkiego porządku; odrzuca stosunki lenne, wszyscy z natury są poddanymi, tylko w stosunkach między sobą są zróżnicowani; obowiązek posłuszeństwa wobec króla nie zna granic, nawet gdy narusza wolność i własność, można stawić tylko bierny opór; legalny władca nigdy nie jest tyranem; kościół powinien zostać wykorzystany w służbie państwowej.
Odrzucił Biblię jako źródło dowodzenia,. Uchodzi za twórcę metody historycznej w prawoznawstwie, Państwo to sprawiedliwy rząd nad wieloma rodzinami i nad tym, co jest dla nich wspólne, z władzą suwerenną na czele. Na miano państwa zasługuje zatem tylko taki rząd, który jest sprawiedliwy, tzn. respektuje prawo boże i naturalne. Państwo jest organizacją publiczną, która wznosi się ponad rodzinami, stanowiącymi podstawowe i naturalne komórki życia w państwie, będącymi jego fundamentem i wzorcem.
Suwerenność :
1) Dla Bodina „suwerenność jest absolutną i nieustającą władzą rzeczypospolitej”. Czasowe sprawowanie władzy w formie reprezentacji nie oznacza sprawowania władzy suwerennej. Suwerenność stanowi konstytutywną cechę władzy państwowej. Zapewnia jej absolutną niezależność od kogokolwiek z zewnątrz oraz pełną niezawisłość od poddanych. Suwerenność jest niepodzielna (stąd bezsensowne są teorie o mieszanej formie rządu). Najlepiej spożytkować suwerenność potrafi monarchia.

(…)

…. podać się do dymisji).
Jest uważany za prekursora pozytywizmu prawniczego - jeżeli prawo jest złe nie wolno przeciw niemu wystąpić. Jedynym ograniczeniem jest to by prawo pochodziło od władcy.

…, przez nikogo nie jest ograniczona. Normy prawne obowiązują dlatego, że pochodzą od władzy suwerennej, są sprawiedliwym (zgodnym z zasadami bożymi i naturalnymi) rozkazem suwerena. Wobec suwerennej władzy każdy jest poddany w równym stopniu i tak samo od niej zależny, nie ma żadnych prerogatyw. Suwerenność wiąże się też z powoływaniem urzędników i sprawowaniem nadzoru nad władzą sądowniczą.
3) Suwerenność…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz