Politechnika Warszawska - strona 16

note /search

Metody odkrywkowe

  • Politechnika Warszawska
  • Podstawy budownictwa podziemnego
Pobrań: 91
Wyświetleń: 637

Metody odkrywkowe Podstawowymi elementami robót odkrywkowych są wykopy szeroko lub wąskoprzestrzenne. W nich wykonujemy obudową jako klasyczną konstrukcje, inżynieryjną i za­sypujemy ziemią. Roboty odkrywkowe są więc klasycznymi robotami ziemnymi, jakie wykonujemy podczas wznoszenia budowli naziemn...

Metody realizacji budowli podziemnych

  • Politechnika Warszawska
  • Podstawy budownictwa podziemnego
Pobrań: 14
Wyświetleń: 707

Metody realizacji budowli podziemnych Wykonawstwo robót w procesie realizacji budowli podziemnych odgrywa decydu­jącą, dominującą rolę. Koszty wykonawstwa sięgają 50-70% całkowitych kosztów in­westycyjnych, toteż racjonalne ich ponoszenie gwarantuje znaczne oszczędności lub niebagatelne, uzasadnion...

Metro

  • Politechnika Warszawska
  • Podstawy budownictwa podziemnego
Pobrań: 35
Wyświetleń: 497

Metro Metro. Sieć metra składa się z tuneli szlakowych i stacji podziemnych zlokalizo­wanych co 500-800 m w śródmieściu i 700-1000 m na peryferiach miasta. Poprzeczne przekroje tuneli szlakowych są przystosowane do skrajni przyjętego taboru, np. do sze­rokości wagonów metra warszawskiego (2,75 m) (...

Mikrotunele

  • Politechnika Warszawska
  • Podstawy budownictwa podziemnego
Pobrań: 14
Wyświetleń: 553

Mikrotunele. Mikrotunelowanie jest związane z techniką budowy instalacji podziemnych w rejonach silnie rozwiniętej infrastruktury podziemnej wielkich miast lub terenów przemysłowych. W tych warunkach budowa instalacji metodami odkryw­kowymi w wykopach jest absolutnie niemożliwa, zwłaszcza jeśli cho...

Modele podpór sprężystych

  • Politechnika Warszawska
  • Podstawy budownictwa podziemnego
Pobrań: 70
Wyświetleń: 1029

Modele podpór sprężystych Jednym z elementów współpracy górotworu z obudową jest sprężyste podparcie kon­strukcji spoczywającej na podłożu lub przylegającej ściśle do ociosów wyrobiska. W zależności od charakteru reakcji, jaka występuje na styku obudowa-górotwór wy­różniamy cztery rodzaje podpór sp...

Modyfikacje metody tarczowej

  • Politechnika Warszawska
  • Podstawy budownictwa podziemnego
Pobrań: 21
Wyświetleń: 623

Modyfikacje metody tarczowej Na ogół używamy tarcz o przekroju kołowym, ponieważ taki kształt jest korzystny z wielu względów: • umożliwia montaż obudowy kołowej przystosowanej do dużego hydrostatyczne­go ciśnienia górotworu, • ułatwia prefabrykację konstrukcji i jej uszczelnienie, • umożliwia s...

Montaż obudowy stałej

  • Politechnika Warszawska
  • Podstawy budownictwa podziemnego
Pobrań: 7
Wyświetleń: 679

Montaż obudowy stałej Montaż obudowy stałej odbywa się pod osłoną płaszcza, końcowej części tarczy, w której znajduje się specjalne urządzenie lub wyposażenie umożliwiające wykonanie obudowy (rys. 10.22). Podajniki. Do montażu tubingów używa się specjalnego podajnika zwanego też erek-torem, który ...

Narzędzia wiertnicze

  • Politechnika Warszawska
  • Podstawy budownictwa podziemnego
Pobrań: 21
Wyświetleń: 1127

Narzędzia wiertnicze. W zestaw narzędzi wiertniczych wchodzą wiertarki i urzą­dzenia do podtrzymywania i sterowania w pozycji roboczej. Maszyny wiertnicze zwa­ne wiertnicami są samobieżnymi urządzeniami wyposażonymi w kilka wiertarek z sy­stemem centralnego sterowania. Wiertarki ze względu na różne ...

Naturalna nośność sklepienia

  • Politechnika Warszawska
  • Podstawy budownictwa podziemnego
Pobrań: 28
Wyświetleń: 623

Naturalna nośność sklepienia Rozpatrzmy, przykładowo, ciągłą warstwę nośną o grubości d nad wyrobiskiem o rozpiętości Ib w płaskim stanie odkształcenia, czyli nad jednym metrem bieżącym tego wyrobiska (1 m). Dla warstwy górotworu zwięzłego lub spoistego siła oporu na ścinanie belki w płaszczyźnie p...

Nawierzchnia drogowa

  • Politechnika Warszawska
  • Podstawy budownictwa podziemnego
Pobrań: 28
Wyświetleń: 567

Nawierzchnia drogowa. W tunelach samochodowych i przejściach podziemnych są stosowane nawierzchnie o niewielkiej grubości, aby nie zajmować zbyt dużego prze­kroju w obrębie wnętrza budowli, ale muszą one sprostać dużemu intensywnemu ich obciążeniu. Ma to szczególne znaczenie, gdy pod jezdnią znajduj...