To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Nawierzchnia drogowa. W tunelach samochodowych i przejściach podziemnych są stosowane nawierzchnie o niewielkiej grubości, aby nie zajmować zbyt dużego przekroju w obrębie wnętrza budowli, ale muszą one sprostać dużemu intensywnemu ich obciążeniu. Ma to szczególne znaczenie, gdy pod jezdnią znajdują się kanały wentylacyjne (rys. 4.22), wówczas dobrze zaprojektowana konstrukcja jezdni może rzutować na racjonalne rozwiązania układu poprzecznego budowrli podziemnej. Na dobrze przygotowanym podłożu lub racjonalnej konstrukcji układa się zwykle wielowarstwową nawierzchnię drogową, na przykład:
• podkład betonowy 20 cm i warstwę asfaltobetonu 3-4 cm,
• podkład betonow7 10 cm i nieścieralną płytę betonową 15-17 cm,
• podkład betonowy 10 cm i płytki żeliwne najczęściej o wymiarach 30*30 cm.
Najczęściej spotykany jest pierwszy typ nawierzchni. Wugowiecznością i dobrą przyczepnością kół charakteryzuje się trzeci typ, ale nawierzchnia tego typu przyczynia się do spotęgowania hałasu i nie można jej stosować w warunkach zagrożenia ekologicznego. W układzie poprzecznym nawierzchnie drogowe są zwykle wyprofilowane łukowo, co zapewnia ich odwodnienie i odprowadzenie wody do kanałów pod chodnikami bezpieczeństwa (rys 4.22).
W przejściach podziemnych nawierzchnie odgrywają szczególną rolę dla bezpieczeństwa ruchu przechodniów. Przede wszystkim nie mogą one być śliskie, zwłaszcza w okresie opadów, a szczególnie w warunkach temperatur ujemnych i możliwości tworzenia się gołoledzi. Częstym wykończeniem nawierzchni są płytki z kamienia naturalnego, ale z odpowiednio przygotowaną powierzchnią licową eliminującą możliwość poślizgu. Poszukiwane są również inne rozwiązania techniczne poprawiające bezpieczeństwo przechodniów, na przykład podgrzewanie nawierzchni, ocieplanie lub osłona przed opadami. Wykonuje się chodniki ruchome, aby maksymalnie usprawnić ruch pieszych.
Poszukiwania w zakresie bezpieczeństwa i efektywności ruchu zarówno pieszych, jak i pojazdów często stają się powodem odejścia od konwencjonalnych rozwiązań i tworzenie nowych koncepcji transportu pasażerskiego czy towarowego. Do takich koncepcji należą niewątpliwie pojazdy jednoszynowe, pociągi metra paryskiego na kolach ogumionych, przeprawa transportu samochodowego w Eurotunelu itd. Nowe rozwiązania ruchu pojazdów będą też wymagały nowych rozwiązań nawierzchni budowli podziemnych.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)