Nawierzchnia mostu - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 343
Wyświetleń: 1316
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nawierzchnia mostu - wykład - strona 1 Nawierzchnia mostu - wykład - strona 2 Nawierzchnia mostu - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Nawierzchnia mostu
Nawierzchnia jest tym elementem konstrukcji, po którym odbywa się ruch. Konstrukcja nawierzchni zależy od rodzaju ruchu jaki po niej się odbywa. W związ­ku z tym można wyróżnić nawierzchnie na mostach drogowych, tramwajowych, kolejowych i ciągach pieszych. Nawierzchnia na mostach kolejowych może być dwojakiego rodzaju:
- typu otwartego (rys, 5.9a),
- typu zamkniętego (rys. 5.9b).
W nawierzchniach typu otwartego szyny są mocowane do mostownic (specjal­nych podkładów drewnianych), opierających się bezpośrednio na podhiżnicach, nie­kiedy również na dźwigarach głównych, za pomocą specjalnych centrujących pod­kładek. (W starszych rozwiązaniach mostownice opierały się bezpośrednio na pa­sach górnych podłużnie lub dźwigarów głównych). Maksymalny rozstaw mostow­nic nie może przekraczać 700 mm. Tego typu nawierzchnie, niegdyś bardzo popu­larne, aktualnie stosuje się na nowych obiektach incydentalnie i to głównie na ma­łych. Przepisy wręcz zakazują stosowania tego typu nawierzchni na mostach, w któ­rych przęsła mają długość przekraczającą 30,0 m (z uwagi na komfort jazdy) czy zlokalizowanych nad innymi ciągami komunikacyjnymi, niezależnie od rozpiętości przęseł (ze względu na bezpieczeństwo użytkowników przestrzeni pod obiektem). W nawierzchniach typu zamkniętego tor układa się na podsypce z tłucznia, podob­nie jak na szlaku. Szerokość koryta balastowego pod pojedynczym torem powinna wynosić co najmniej 4,40 m, a głębokość nie mniej niż 0,75 m, mierząc od główki szyny. Grubość tłucznia pod podkładem powinna wynosić min 0,30 - 0,35 m.
Sporadycznie spotyka się rozwiązania, w których szyny mocuje się bezpośred­nio do konstrukcji pomostu czy wręcz dźwigarów głównych. Występują one z regu­ły na bocznicach lub liniach lokalnego znaczenia, w przypadkach gdy konieczne jest maksymalne zmniejszenie wysokości konstrukcyjnej.
Nawierzchnia w mostach drogowych powinna charakteryzować się dwoma istot­nymi cechami: mieć dobrą przyczepność do kół pojazdów oraz odpowiednią trwa­łość. Powinna również łatwo odprowadzać wodę z jezdni. W tym celu musi mieć wykształcone odpowiednie spadki poprzeczne i podłużne. W mostach drogowych nawierzchnia może być drewniana (mosty tymczasowe), z kostki kamiennej ułożo­nej na podsypce piaskowej (rozwiązania aktualnie nie stosowane), z betonu cemen­towego lub bitumiczna (rys. 5.27). Współcześnie najbardziej popularna, ze względu na wiele zalet (łatwość układania, dobra przyczepność do kół pojazdów) jest na-wjęrzclmiabita^ reguły składa się z dwóch warstw: warstwy sczepnej (peł-
niącej równocześnie funkcje warstwy ochronnej dla izolacji) oraz warstwy ścieral­nej, tj. takiej po której odbywa się ruch. Łączna grubość nawierzchni bitumicznej waha się przeciętnie w granicach 9 - 10 cm. Spotyka się różne rozwiązania na­wierzchni bitumicznej. Obie warstwy mogą być wykonane z betonu asfaltowego (z reguły o różnej średnicy ziaren kruszywa i innej strukturze - w dolnej warstwie mniejsza porowatość i mniejsza średnica ziaren kruszywa), obie warstwy mogą być wykonane z asfaltu ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz