Elementy konstrukcyjne nawierzchni kolejowej

Nasza ocena:

5
Pobrań: 518
Wyświetleń: 2303
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Elementy konstrukcyjne nawierzchni kolejowej - strona 1

Fragment notatki:

Elementy konstrukcyjne nawierzchni kolejowej.    Nawierzchnia kolejowa – jest częścią drogi kolejowej i zbudowana jest na podtorzu, stanowi  górną część przekroju poprzecznego drogi kolejowej.    Elementy konstrukcyjne nawierzchni kolejowej:  1 . Szyny  – opierają się na pokładach i są z nimi przytwierdzone za pomocą złączek.  Zadaniem szyn jest prowadzenie kół taboru kolejowego i bezpośrednie przejęcie nacisku kół  taboru kolejowego i przekazanie ich przez podkłady i podsypkę na podtorze. Szyna składa się  z: główki, szyjki i stopki  2.  Złączk i - dzielimy na: przytwierdzenia szyn ( konstrukcje mocujące szyny do podkładów),  złącza szynowe ( konstrukcje łączące końce szyn w torze).    a) Zadania przytwierdzenia szyn:  - przyjmują wszystkie pionowe, poziome oraz podłużne siły pojawiających się w szynach  kolejowych oraz przekazywanie ich na podkłady,  - zapobieganie przesunięcią szyn wzdłuż ich osi podłużnej,  - utrzymywanie wymaganego prześwitu toru,  - zapewnienie szynom wymaganego pochylenia w kierunku osi toru.    b) Złącza szynowe – połączenie dwóch końców szyn w torze, w sposób umożliwiający ich  rozłączenie.    3. Podkłady  – ułożone są na podsypce i obsypane ze wszystkich boków. Do zadań  podkładów należą:  – przyjmowanie z szyn nacisków kół taboru kolejowego,  – przekazywanie nacisków na podsypkę,  – zapewnienie odpowiedniej szerokości toru,  – w konstrukcjach betonowych nadawanie odpowiedniego pochylenia do środka toru  Klasyfikacja:  - podkłady drewniane, betonowe (żelbetowe lub z betonu sprężonego prętami), stalowe.    4.  Podsypka -  Jest ułożona na podtorzu. Zadania Podsypki:  - przejęcie nacisków przekazywanych przez podkłady,  - zapewnienie odpowiedniej stateczności toru – przeciwdziałanie przesunięciom poprzecznym  i podłużnym podkładów,  - zapewnienie odpowiedniej sprężystości toru.    ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz