Elementy konstrukcyjne nawierzchni kolejowej. Nawierzchnia kolejowa – jest częścią drogi kolejowej i zbudowana jest na podtorzu, stanowi górną część przekroju poprzecznego drogi kolejowej. Elementy konstrukcyjne nawierzchni kolejowej: 1 . Szyny – opierają się na pokładach i są z nimi przytwierdzone za pomocą złączek. Zadaniem szyn jest prowadzenie kół taboru kolejowego i bezpośrednie przejęcie nacisku kół taboru kolejowego i przekazanie ich przez podkłady i podsypkę na podtorze. Szyna składa się z: główki, szyjki i stopki 2. Złączk i - dzielimy na: przytwierdzenia szyn ( konstrukcje mocujące szyny do podkładów), złącza szynowe ( konstrukcje łączące końce szyn w torze). a) Zadania przytwierdzenia szyn: - przyjmują wszystkie pionowe, poziome oraz podłużne siły pojawiających się w szynach kolejowych oraz przekazywanie ich na podkłady, - zapobieganie przesunięcią szyn wzdłuż ich osi podłużnej, - utrzymywanie wymaganego prześwitu toru, - zapewnienie szynom wymaganego pochylenia w kierunku osi toru. b) Złącza szynowe – połączenie dwóch końców szyn w torze, w sposób umożliwiający ich rozłączenie. 3. Podkłady – ułożone są na podsypce i obsypane ze wszystkich boków. Do zadań podkładów należą: – przyjmowanie z szyn nacisków kół taboru kolejowego, – przekazywanie nacisków na podsypkę, – zapewnienie odpowiedniej szerokości toru, – w konstrukcjach betonowych nadawanie odpowiedniego pochylenia do środka toru Klasyfikacja: - podkłady drewniane, betonowe (żelbetowe lub z betonu sprężonego prętami), stalowe. 4. Podsypka - Jest ułożona na podtorzu. Zadania Podsypki: - przejęcie nacisków przekazywanych przez podkłady, - zapewnienie odpowiedniej stateczności toru – przeciwdziałanie przesunięciom poprzecznym i podłużnym podkładów, - zapewnienie odpowiedniej sprężystości toru.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)