Dr Kazimiera Skrobisz

note /search

Naturalizm

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 189
Wyświetleń: 1757

Nowe idee jaskrawiej i wcześniej wystąpiły nie w filozofii, ale w literaturze powieściowej. Kierunkiem panującym był wówczas naturalizm (związany ze scjentyzmem w filozofii). Jeszcze przed rokiem 1880 literatura zaczęła zmieniać tę postawę. Pojawili się: Ibsen, Dostojewski, Tołstoj, Maeterlinck j...

Rozwój filozofii

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 112
Wyświetleń: 1127

Wydarzenia filozoficzne szły w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku tak prędko, że można w nich już odróżnić trzy odrębne fazy. 1) Faza pierwsza (1900-1918) (James, Bergson, Croce, Rickert) trwająca do I w.ś. w dużej mierze była fazą reakcji przeciw myśli XIX wieku. Głównie była polemiczna, kryt...

Irracjonalizm Nietzschego

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 168
Wyświetleń: 2037

Irracjonalizm Nietzschego (1844-1900) . * Irracjonalizm - pogląd filozoficzny głoszący, że rzeczywistościi nie da się poznać w racjonalny sposób, przypisujący najwyższą wartość pozarozumowym środkom poznawczym; odmiana idealizmu epistemol...

Relatywistyczna teoria poznania

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 98
Wyświetleń: 1974

Relatywistyczna teoria poznania . Przejęty biologicznymi teoriami swoich czasów Nietzsche był przekonany, że wszystkie czynności i wytwory ludzi uwarunkowane są potrzebami życiowymi. Poznanie nie stanowi wyjątku. Ono również służy zadaniom pra...

Krytyka moralności współczesnej

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 7
Wyświetleń: 854

Krytyka moralności współczesnej. Nietzsche był przeciwnikiem współczesnej moralności. Według niego współczesna moralnośc opiera się na trzech założeniach: 1) założenie równości: wszyscy są równi, mają równe prawa i obowiązki; 2) założenie wolności: każdy powinien być wolny, byle nie stawał na dro...

Przewartościowanie wszystkich wartości

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 231
Wyświetleń: 1491

Przewartościowanie wszystkich wartości . Stanowisko Nietzschego było przeciwne współczesnej moralnosci. Jego główne założenia były takie: 1) założenie wartosci życia : jedynie ono posiada wartość bezwzględną i z niego rodzi się wszystko inne, co w ogóle wartość posiada; 2) założenie wolności siln...

Śmierć Boga i nihilizm

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 140
Wyświetleń: 1288

Śmierć Boga i nihilizm. " Gott ist tot - Bóg jest martwy " - lecz cóż to oznacza? I co wynika z faktu śmierci Boga? Otóż, zdaniem Nietzschego, człowiek współczesny przestał odczuwać obecność Boga w świecie, w odróżnieniu od ludzi żyjących w starożytności, czy choćby w średniowieczu. W o...

Witalizm Bergsona

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 266
Wyświetleń: 2051

Witalizm Bergsona (1859-1941). Filozofia Bergsona ma w jednej swej połowie charakter krytyczny i jest pełna analogii do pragmatyzmu, natomiast w drugiej połowie buduje nową metafizykę, intuicjonistyczną i witalistyczną. W 1927 roku został laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie literatury. Pochodzil...

Natura rzeczywistości

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 70
Wyświetleń: 700

Natura rzeczywistości. Jeśli zdamy się na intucję, to rzeczywistość jawi się jako nieskończenie różnorodna, zmienna, żywa, dynamiczna, wciąż nowa, nie mieści się w żadnych schematach i wyłamuje się ze wszelkich mechanizmów. Po drugie stanowi zwartą całość, nie jest sumą samoistnych części. Świat ...

Ewolucja twórcza

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • Filozofia współczesna
Pobrań: 77
Wyświetleń: 1022

Ewolucja twórcza. Przyroda ma te same właściwosci, co jaźń: różnorodność i nieustanny rozwój. Co wydaje się w niej niezmienne, jest tylko szzcegolną postacią zmienności: dzieje się wtedy tak, jak z pociągiem będącym w ruchu, który wydaje się nieruchomy dla pociągu poruszającego się w tym samym ki...