Śmierć Boga i nihilizm

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 1288
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Śmierć Boga i nihilizm - strona 1 Śmierć Boga i nihilizm - strona 2

Fragment notatki:


Śmierć Boga i nihilizm. " Gott ist tot - Bóg jest martwy " - lecz cóż to oznacza? I co wynika z faktu śmierci Boga? Otóż, zdaniem Nietzschego, człowiek współczesny przestał odczuwać obecność Boga w świecie, w odróżnieniu od ludzi żyjących w starożytności, czy choćby w średniowieczu. W owych czasach czyny człowieka pociągały za sobą prędka reakcję Boga w życiu doczesnym. Boga należało się bać tu i teraz. Dziś każdy może liczyć na jego miłosierdzie - rozważa się problem, czy piekło w ogóle istnieje? Komu potrzebny jest jeszcze taki Bóg? Dlatego musiał on przenieśc się w sferę abstrakcji, odejśc w zapomnienie. Jest jeszcze, lecz jako martwy. Razem z Bogiem usunieta została z naszego świata metafizyczna podstawa wszelkich wartości, od tej pory zawieszone są one w prózni. Nie ma prawdy, ani dobra, nie możemy się więc do noch odwoływać, bo umarły razem z Bogiem: on sam umarł wskutek relatywizmu (Nietzsche powiada przenośnie: " z litości do człowieka "). Człowiek na nowo musi podjąć trud stanowienia wartości, lecz zdaniem Nietzschego nie jest w stanie. Jesteśmy bowiem tworami chorej kultury, opartej właśnie na odwołaniu do Boga a nie możemy się do niego odwołać, bo jego już nie ma w naszym świecie. Mówiąc językiem teologii - przestalismy odczuwać sacrum, a nie potrafimy bez niego żyć. Skąd bierze się nihilizm - udawanie, że nic się nie stało, zaprzeczanie, że istnieją jakiekolwiek problemy? Nihilizm w rozumieniu Nietzschego to akceptacja pozorów, uznanie za wartość tego, co już jest bez-wartością. Łatwe i wygodne zycie, przyjemne i pozbawione napięcia. Tak rozumiany nihilizm jest wrogi życiu, bo domaga się wpasowania w obowiązujący system norm oparty na moralności niewolniczej. O nihilizmie mówi Nietzsche wtedy, gdy " najwyższe wartości tracą wartość ". Z tego względu mamy w dziejach do czynienia z podwójnym nihilizmem: pierwszym, którego symbolem jest chrześcijaństwo (i jego poprzednicy) - zanik wartości życia, tego, co w zyciu było dotychczas ważne - i drugim, z którym mamy do czynienia teraz, gdy tradycyjne formuły teologiczne i uzasadnienia tracą swą moc.
Wola mocy. To jedno z centralnych pojęc w filozofii Nietzschego a jednoczesnie jedno z mniej dopracowanych. Pewne fragmenty pism filozofa pozwalają na interpretację woli mocy w sposób podobny do heraklitejskiego ognia , który bezustannie przeprowadza jedne rzeczy w inne i jest podstawą istnienia świata, wydaje się jednak, że dla póxnych poglądów Nietzschego reprezentatywne jest wyobrażenie woli mocy

(…)

… w czasie (kolejna pochodna) - jest to jednak kwestia sporna. Wola mocy nie jest wolą życia, bo to sztuka przetrwania za wszleką cenę, a poczucie mocy może osiagnąc apogeum w chwili świadomej śmierci (koncepcja woli mocy odrzuca właśnie samozachowanie, utrzymanie tego, co jest, jako esencję życia - w istocie porzuca się tu jakikolwiek kres, stan ustalony). Nie jest też pragnieniem panowania nad innymi…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz