Uniwersytet Warszawski - strona 136

note /search

Prozodia w wierszu. Stratyfikacja instancji nadawczych w wypowiedzi li...

  • Uniwersytet Warszawski
  • Poetyka i teoria literatury
Pobrań: 511
Wyświetleń: 1694

Prozodia w wierszu Zestrój akcentowy-to sensowny znaczeniowo zespół sylab podoporządkowanych wspólnemu akcentowi głównemu i ewentualnie, w zależności od rozmiaru zestroju, jednego lub dwóch akcentów pobocznych. Może nim być zarówno pojedynczy wyraz (np. zmartwienie), jak i zespół wyrazów, z których...

Prozodia wiersza. Parodia a satyra

  • Uniwersytet Warszawski
  • Poetyka i teoria literatury
Pobrań: 413
Wyświetleń: 1659

Prozodia wiersza Zestrój akcentowy wyraz lub grupa wyrazów, które pod względem podporządkowania akcentowi tworzą całość np.: za mąż, do domu Intonem zakończenie wersu albo koda, czyli intonem kadencjalny - zamykający albo dominanta, czyli intonem antykadencjalny - otwierający termin typowy dl...

Prozodia wiersza.

  • Uniwersytet Warszawski
  • Poetyka i teoria literatury
Pobrań: 994
Wyświetleń: 2618

Intonem - wchodzący w opozycje znaczeniowe intonacyjny (melodyczny) przebieg samogłoski. Intonemy rozróżnia się zwykle w tych językach, w których dwa wyrazy skądinąd jednakowe różnią się znaczeniem, jeżeli ich samogłoska różni się intonemem. Tu ta różnica dotyczy zakończeń członów frazy, które przec...

Typy ironii. Różnica między poezją a historią wg Arystotelesa

  • Uniwersytet Warszawski
  • Poetyka i teoria literatury
Pobrań: 910
Wyświetleń: 2072

Typy ironii Ironia - właściwość stylu polegająca na sprzeczności między dosłownym znaczeniem wypowiedzi a jej znaczeniem właściwym, nie wyrażonym wprost, ale zamierzonym przez autora i zazwyczaj rozpoznawalnym dla odbiorcy. Sygnałem ironiczności jest zakwestionowanie znaczenia dosłownego przez into...

Składniki jakościowe tragedii wg Arystotelesa. Wiersz a proza

  • Uniwersytet Warszawski
  • Poetyka i teoria literatury
Pobrań: 1085
Wyświetleń: 3346

Składniki jakościowe tragedii wg Arystotelesa Arystoteles w swym dziele pt. ,,Poetyka” opisuje kwestie tragedii greckiej, która definiuje tak: ,, jest to imitacja akcji poważnej, skończonej i posiadającej odpowiednia wielkość, wyrażona w mowie ozdobnej, odmiennej w różnych częściach dzieła, nie za ...

Sonet i triolet. Fabuła - koncepcje dawniejsze i nowsze

  • Uniwersytet Warszawski
  • Poetyka i teoria literatury
Pobrań: 378
Wyświetleń: 1407

Sonet i triolet. Sonet (staroprowans. sonetto = piosenka, dźwięczna pieśń) - jeden z klasycznych i najbardziej kunsztownych gatunków lirycznych, ukształtowany w XIII w. na gruncie poezji włoskiej pod wpływem wzorów liryki arabskiej i prowansalskiej...

Sposoby przytaczania wypowiedzi postaci. Symbol w opozycji do metafory...

  • Uniwersytet Warszawski
  • Poetyka i teoria literatury
Pobrań: 224
Wyświetleń: 1694

SPOSOBY PRZYTACZANIA WYPOWIEDZI BOHATERÓW Rozróżniamy dwie zasadnicze gramatyczne formy służące do przytaczania cudzych słów bądź myśli. Pierwszą z nich jest mowa niezależna, która polega na dosłownym przytoczeniu (powtórzeniu, zacytowaniu) słów cudzych (lub własnych) po czasowniku oznaczającym mów...

Sposoby przytaczania wypowiedzi postaci. Systemy weryfikacyjne w układ...

  • Uniwersytet Warszawski
  • Poetyka i teoria literatury
Pobrań: 574
Wyświetleń: 3101

Sposoby przytaczania wypowiedzi postaci (mowa niezależna, mowa zależna, mowa pozornie zależna). Systemy weryfikacyjne w układzie historycznym i typologicznym. Sposoby przytaczania wypowiedzi postaci: Mowa niezależna- ma najbardziej samodzielny charakter z monologów. Jest to przytoczenie myśli boha...