To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Procedura budżetowa Ustawa budżetowa określa planowaną (preliminowaną) wysokość dochodów i wydatków państwa. Ustalenia te są kierowane do organów administracji rządowej, które mają uprawnienia do gromadzenia i wydatkowania środków budżetowych w ciągu roku kalendarzowego.
W ujęciu normatywnym ustawa budżetowa zawiera: zestawienie przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i środków specjalnych, plany przychodów i wydatków państwowych funduszy celowych, zestawienie dotacji dla państwowych agencji i fundacji z udziałem Skarbu Państwa.
Ustawa budżetowa może zawierać plany przychodów i wydatków jednostek zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych i środków specjalnych oraz innych jednostek sektora rządowego.
Działalność budżetowa państwa jest regulowana za pomocą prawa finansów publicznych, które obejmuje całość norm prawnych określających pod względem merytorycznym, formalnym i organizacyjnym uchwalenie i opracowywanie budżetu państwa i budżetów samorządowych, zwłaszcza prawo to reguluje zasady pobierania dochodów i dokonywania wydatków, a także strukturę budżetu, ogólne zasady budżetowe, procedurę budżetową oraz zasadę kontroli i dyscypliny budżetowej.
Jak wspomniano, plan budżetowy jest planem finansowym państwa uchwalanym w formie ustawy. Na mocy Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wprowadzono zasadę corocznego uchwalania budżetu państwa oraz określono uprawnienia Sejmu do uchwalania budżetu i uprawnienia jednostek samorządu terytorialnego do uchwalania ich budżetów. Ponadto zobowiązano Radę Ministrów do przedkładania Sejmowi i Senatowi projektów budżetu państwa i sprawozdań z wykonania budżetu państwa, a Najwyższą Izbę Kontroli do przedstawiania Sejmowi uwag o wykonaniu budżetu państwa oraz wniosków w sprawie udzielania przez Sejm absolutorium rządowi, tzn. uznania — na podstawie złożonego sprawozdania — prawidłowości wykonania przez rząd budżetu za rok poprzedni.
Założenia lokalnej gospodarki budżetowej zostały szczegółowo określone w ustawie o finansach publicznych. Zgodnie z tą ustawą, jednostki samorządu terytorialnego uchwalają corocznie budżety na rok przyszły i kontrolują ich wykonanie. Ustawa o finansach publicznych upoważnia Ministra Finansów oraz jednostki samorządu terytorialnego do wydawania szczegółowych przepisów proceduralnych, które regulują tryb sporządzania, uchwalania i wykonywania budżetu państwa. Tego rodzaju przepisy są wydawane corocznie.
Projekt ustawy budżetowej wraz z uzasadnieniem powinien być przekazany Marszałkowi Sejmu w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. Marszałek Sejmu dokonuje wstępnej oceny formalnej czy odpowiada on wymogom formalnym. Na posiedzeniu plenarnym Sejmu rządowy projekt ustawy budżetowej przedstawia Minister Finansów, tzw. expose budżetowe, który określa podstawowe założenia polityki finansowej (wskaźniki wzrostu gospodarczego, wskaźniki inflacji). Sejm może projekt odrzucić lub skierować do sejmowej Komisji Finansów Publicznych i Polityki Gospodarczej, która koordynuje pracę nad projektem.
(…)
… w administracji rządowej,
5) przychody i rozchody budżetu państwa,
6) zestawienie przychodów i wydatków państwowych zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych i środków specjalnych,
7) plany finansowe państwowych funduszów celowych,
8) wykaz programów wieloletnich,
9) wykaz inwestycji wieloletnich,
10) dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu administracji rządowej…
…, po uzyskaniu w tej sprawie opinii komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu, wykaz wydatków, które nie wygasają. Łącznie z tym wykazem wydatków Rada Ministrów ustala plan finansowy wydatków, a także ostateczny termin ich dokonania. Środki finansowe nie wykorzystane w terminie określonym przez Radę Ministrów podlegają przekazaniu na dochody budżetu państwa.
Największy udział w wydatkach budżetu państwa…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)