Liberalizm: Kant

Nasza ocena:

3
Pobrań: 105
Wyświetleń: 1071
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Liberalizm: Kant - strona 1 Liberalizm: Kant - strona 2 Liberalizm: Kant - strona 3

Fragment notatki:

Kant: Uważał, że człowiek aktywnie zmierza ku przetrwaniu /zachowania cielesnego - zgadzał się z J. Lockiem/ i do współdziałania z innymi ludźmi - tylko i wyłącznie w ten sposób możliwe jest rozwijanie idei człowieczeństwa /samorefleksyjne działanie/ oraz kształtowanie własnej osobowości;
Człowiek jest złożony ze struktury fenomenalnej /zjawisko świata/ oraz noumenalnej /stanowi on świat wolny, sam w sobie/: rozumiał istotę bytującą na pograniczu świata przyrody i wartości.
Imperatywy hipotetyczne i kategoryczne:
→ IH: przyczynowość sprawcza ze względu na skutek /czy przyczyna starcza aby skutek zaistniał - przepisy postępowania, nie są prawami/ → czyn ze względu na cel, charakter problematyczny /cel potencjalny/
- zręczności - mądrości - szczęśliwości
→ IK: określa się jako prawo praktyczne; działanie bez określonego celu;
IK obowiązku: miało stać się prawem przyrody;
Dwa obowiązki człowieak:
→ względem siebie
→ względem innych
Człowieka nie używać jako środka do celu;
Wola jest ceną samą w sobie /podstawą imperatywów jest obowiązek zachowania życia, wolnej woli/;
Wolna wola z istoty człowieka: staje się zdolnością, przyczyną rzeczywistości przedmiotu /ukierunkowuje człowieka na działania przynoszące przyjemność, rozkosz/;
Wolność → prawo moralne. Intencje jednostek są ważne. Wolność = zdolność do samoograniczania się ze względu na moralność.
Koncepcja wiecznego pokoju: /stanowi podwaliny instytucji unii europejskiej/;
Traktat o wiecznym pokoju składa się z części:
sześć artykułów /mają charakter przygotowawczy państwa aby móc zawrzeć pokój/;
→ 1. żaden traktat pokoju nie będzie poczytany za ważny jeśli potajemnie zachowa się w nim materiał, który może służyć jako zalążek przyszłej wojny. → wszelkie zastrzeżenie, które prowadziłoby do kolejnych wojen - chodzi o traktat pokojowy, ale nie w celu zawieszenia broni. → 2. Żadne samodzielnie istniejące państwo /duże - małe/ nie może być zdobyte przez inne państwo, ani przez kupno, ani wymiany, ani darowizny, ani dziedziczenie. → 3. wojska regularne z czasem winny być zniesione; → ostro krytykowany; formułował tezę, że mając do czynienia z armią narodową, to w państwie jest potencjalny stan wojenny /żołnierze zawodowi będą dążyć do stanu wojennego - rośnie ich status społeczny/. → 4. nie powinno się zaciągać żadnych długów w państwie ze względu na zewnętrzne uwarunkowania. → chodzi o to, że trzeba nauczyć się korzystać z dóbr, które ma. → 5. żadne państwo nie powinno się mieszać w drodze przemocy do konstytucji i rządu innego państwa.

(…)

… nie powinno się mieszać w drodze przemocy do konstytucji i rządu innego państwa. → podkreślenie znaczenia suwerenności ludu;
→ 6. żadne państwo będące w stanie wojny z innymi nie powinno sobie pozwalać na przejawy wrogości, które uniemożliwiłyby jednostronną ufność przyszły pokój. 1. skrytobójstwo; 2. pogwałcenie warunków kapitulacji; 3. zdrady w zawojowanym państwie. → brak dobrej woli stron partnerskich. trzy artykuły…
… społeczeństwu kompleks usług - precyzowanie wzajemnych zobowiązań i uprawnień.
Winien zapobiegać utracie życia, zdrowia, mienia, regulować stosunki horyzontalne, zapewnić ludziom utrzymanie, unikanie chaosu w państwie i społeczeństwie → Warunek konieczności dotrzymywania umów;
→ Interwencja w procesach rynku /popierał/: określał, że państwo powinno dążyć aby zbudować inżynierię społeczną, która likwidowałaby nierówności /intelektualnej i moralnej głównie/;
Rząd powinien dążyć do sfery życzliwości/ogólnego zaufania.
→ Benjamin Constant
był za republikanizmem; mówił, że stworzył nowoczesną teorię monarchii konstytucyjnej;
natura ludzka nie jest stała /nie ma uniwersalnej koncepcji wolności → nie ma uniwersalnego ustroju/;
Ustrój musi się opierać na tradycji, preferencjach, itp.
Zakres władzy, każda władza…
…!
Możliwe to będzie o ile zapewniona zostanie gwarancja wolności słowa.
JSM: rząd reprezentatywny: suwerenność ludu - niebezpieczeńśtwo: niski stopień inteligencji w ciele globalnym, konsekwencją jest słabe prawodawstwo.
Prawdziwa demokracja musi stworzyć system wyborczy stanowiącym zaporę dla rządów miernoty;
więcej niż jeden głos dla elit.
Liberalizm konserwatywny:
najmocniej rozwinięty w niemczech:
→ M. Weber:
dokonał krytyki struktury władzy II. Rzeszy.
Trzy typy panowanie:
panowanie tradycyjne → przekonanie, że prawomocność istniała zawsze /monarchia dziedziczna/;
panowanie charyzmatyczne → szczególne cechy przywódcy, osobowściowe - nie trwały typ - charyzmy odziedziczyć się nie da: przywódca sam wskazuje następce;
Panowanie legalne - przywództwo w wyniku stopniowego rozwoju społeczeństwa - następuje zwiększona wiara w prawo…
… osobowości/.
Możliwe dzięki zasadzie wolności: każda jednostka ma sferę własnych interesów, które powinne być chronione przez prawo pozytywne.
Każdy jest kowalem swojego losu - odpowiedzialność za czyny.
Państwo powinno zaniechać paternalizmu: zapobiegać wyrządzania szkód przez jednostkę jej samej i skłaniać do działań dla jednostki korzystnej;
Nie powinno się narzucać moralności jednostce…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz