Historia doktryn politycznych i prawnych - skrypt

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1435
Wyświetleń: 4403
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Historia doktryn politycznych i prawnych - skrypt  - strona 1 Historia doktryn politycznych i prawnych - skrypt  - strona 2 Historia doktryn politycznych i prawnych - skrypt  - strona 3

Fragment notatki:


Skrypt ten jest wypisem wszystkich, co ważniejszych rzeczy z podręcznika (tego nowszego, mniej komunistycznego, z którego całego skrypt jest już dostępny na forum lex.edu.pl), z części II i III (z wymaganych do egzaminu 5 podrozdziałów). Wyjątkami są liberalizm polski i spór o kształt prawa w XX. wieku. Wybaczcie, ale spać czasem trzeba. Nie biorę odpowiedzialności za błędy, jakie mogą się pojawić w skrypcie, czy to przez przypadkowo pomylone lub powtórzone słowo, albo też złe zrozumienie czegoś opisanego w podręczniku. Warto więc przeczytać podręcznik, a dopiero później korzystać ze skryptu, lub na bieżąco go poprawiać.



Pozdrawiam Lechu

CZĘŚĆ II Rozdział VI: Doktryny zachowawcze
1. Rozrachunek z dziedzictwem Oświecenia
2. Teokraci francuscy

Bóg suwerenem: Joseph de Maistre (1754-1821) - ultramontanista (zwolennik absolutnej władzy papieża w Kościele)
- współczesne mu negatywne przeobrażenia wynikają z absolutyzowania znaczenia jednostki i jej rozumu krytyka apriorycznych konstrukcji antropologicznych i społecznych
- winą obarczał także protestantyzm, fałszywą wiarę niszczącą hierarchię i autorytet Kościoła, przez głoszenie bezpośredniej łączności jednostki z Bogiem
- zasady ustroju nie są tworzone, a „odkrywane"
- Bóg prawodawcą
- poddanie się Bogu może być wymuszane - niezbędna instytucja kata w społeczeństwie
- konstrukcje bez oparcia w Bogu bądź tradycji są sztuczne
- najważniejsza jest wizja ponadczasowego ładu boskiego, potem tradycja
- rewolucyjne hasła wolności i równości są nierealne
- dokonana Rewolucja jest karą za grzechy
- natura ludzka jest zła (oparcie na św. Augustynie i
- tylko władza papieża może ocalić cywilizację chrześcijańską
- konieczna silna, scentralizowana władza, wsparta boskim autorytetem
- hierarchiczna budowa społeczeństwa
- papiestwo wzorem dla władzy państwowej
- boska jest sama idea władzy (za św. Tomaszem)
- prawo ma uwzględniać charakter narodowy i inne czynniki różnicujące społeczności
- człowiek jest kształtowany przez historię własnej wspólnoty
- zwolennik monarchii wszędzie władza powinna być absolutna, niepodzielna i nieusuwalna
- zróżnicowane państwa
Europy pod zwierzchnictwem autorytetu papieża utworzyć powinny wspólnotę chrześcijańską


Hierarchia: Louis de Bonald (1754-1840) podstawą społeczeństwa jest tradycja, której podstawą jest język dany od Boga człowiek ma naturę społeczną (za
Arystotelesem i św. Tomaszem)

... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz