Etnologia i antropologia kulturowa - strona 3

Wykład - Dyfucjonizm

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 35
Wyświetleń: 693

Dyfucjonizm Wzajemne przenikanie sie kultur, ich rozprzestrzenianie sie i nakladanie. Powstawanie wynalazkow podobnych w roznych miejscach jest malo prawdopodobne a wszytkie podobienstawa wynikaja z zapozyczen. Nie zakwestionowali jednosci natury ludzkiej twierdzac jedynie ze czlowiek nie reaguje w...

Wykład - Etnologia i antropologia jako nauka

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 126
Wyświetleń: 924

Etnologia i antropologia jako nauka (przedmiot, metody). dla tej samej dziedziny używa się określeń: antropologia kulturowa, antropologia społeczna, etnologia i etnografia. etnolog...

Wykład - Ewolucja postaci i roli Wielkiej Bogini Matki

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 7
Wyświetleń: 623

Ewolucja postaci i roli Wielkiej Bogini Matki. - jej poprzedniczką była tzw. Potnia Theron tzw. macierze poszczególnych gatunków - może z magdaleńskiego Laussel - w paleolicie: Wenus paleolityczna, Madonna mamutów - mezolit: kultura kapsyjska (10-6,8tys. p.n.e.) - Afr. pn. - prawd. koczownicza o d...

Wykład - Ewolucjonizm

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 28
Wyświetleń: 952

Ewolucjonizm. Czlowiek stanowi integralna czesc srodowiska w ktorym zyje, podlega dzialaniu tych samych praw stad wniosek ze zasady ewolucji odnosza sie do przyrody i do ludzi. Zalozenia: o jednosci natury ludzkiej o naturalnej wynalazczosci paralelizm rozwojowy- wszystkie kultury badz ich posz...

Wykład - Fenomenologia religii

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 7
Wyświetleń: 546

Fenomenologia religii Calosciowe opisywanie fenomenow religijnych, czyli rel zjawisk. Podejscie synchroniczne. Historia pelni tutaj drugoplanowa role. nastawienie antyewolucjonistyczne.Fen rel rozumie sie jako klasyfikacje tradycji religijnyc...

Wykład - Funkcje mitu

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 161
Wyświetleń: 637

Funkcje mitu - funkcjonują jako przykłady - modele, - wyjaśniają status quo życia codziennego, - są wciągane i integrowane w konkretny światopogląd, określają ważne aspekty życia i kosmosu, - są wyjaśnieniem, uzasadnieniem i sakralną reakcją, - koncentrują się na problemach dla nauki marginalny...

Wykład - Funkcje tajnych stowarzyszeń

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 0
Wyświetleń: 455

Funkcje tajnych stowarzyszeń. Tajne stowarzyszenia- głównie męskie organizacje (kobiece stanowią ok. 5%) szeroko rozpowszechnione w społecznościach plemiennych. Oparte są na więzi wspólnego celu, ukrywanego( wraz z działalnością) przed niewtajemniczonymi. Z reguły przynależność do nich jest dobrowo...

Wykład - Funkcjonalizm

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 126
Wyświetleń: 602

Funkcjonalizm Krytyka pozycji ewolucjonistow i dyfuzjonistow negowala zasadnosc poszukiwan genezy kultury ludzkiej poprzez odtwarzanie poszczegolnych stadiow jej rozwoju na podstawie analizy przezytkow. Funkcjonalizm proponowal nowy cel: badanie funkcjonowania systemu kulturowego ujmowanego synchro...

Wykład - Geneza kultów cargo

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 14
Wyświetleń: 413

Geneza kultów cargo. Ojczyzną kargizmu jest Oceania, a w szczególności tereny Melanezji i Nowej Gwinei. Źródłem ideologii stanowi sposób postrzegania Europejczyków i ich wytworów kulturowych przez tubylców. W wyniku tego kontaktu zrodziło się szereg kultów cargo, w których oczekiwano zmiany porządk...

Wykład - Idea bóstwa w paleolicie

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 7
Wyświetleń: 441

Idea bóstwa w paleolicie Przez niemal dwa miliony lat paleontropy żyły głównie z myślistwa, rybołówstwa i zbieractwa. Pierwotni myśliwi byli przekonani o podobieństwie zwierząt do ludzi, przypisując tym pierwszym nadnaturalne moce. Wierzyli, że ...