To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Funkcjonalizm
Krytyka pozycji ewolucjonistow i dyfuzjonistow negowala zasadnosc poszukiwan genezy kultury ludzkiej poprzez odtwarzanie poszczegolnych stadiow jej rozwoju na podstawie analizy przezytkow. Funkcjonalizm proponowal nowy cel: badanie funkcjonowania systemu kulturowego ujmowanego synchronicznie; i nowa metode: poszukiwanie wyjasnien umozliwiajacych zrozumienie zasad funkcjonowania tego systemu, opierajac sie na rzetelnie przeprowadzonych badaniach empirycznych.
Zalozenia:
-rozstrzygajace znaczenie dla antropologii maja terenowe badania empiryczne (teoria - badanie - teoria)
-zalozenie o holistycznym charakterze zjawisk spolecznych i kulturowych - wyznaczajace widzenie kultury jako niepodzielnej organicznej calosci. Kultura to zorganizowany system, w ktorym kazda czesc spelnia okreslona funkcje
-zaloznie o funkcjonalnym charakterze zjawisk spolecznych i kulturowych, celem badania jest okreslenie roli poszczegolnych elementow kulturowych
Roznice miedzy Malinowskim a Radcliffem-Brownem
R-B posluguje sie kategoria systemu spolecznego tam gdzie Mal systemu kulturowego. Przedmiotem badan czyni strukture spoleczna podczas gdy Mal - instytucje kulturowe. Kulture traktowal drugorzednie a Mal spolecznosc. Funkcja jako rola danego elementu w utrzymywaniu ciaglosci struktury, a u Mala funkcja polega na pelnieniu przez poszczegolne elem kulturowe okreslonej roli w ramach zintegrowanego systemu kultury sluzacego zaspokajaniu potrzeb czlonkow danej zbiorowosci.
Malinowski
Wprowadzil kategorie potrzeb. instrumentalne i funkcjonalne rozumienie kultury. Kultura jest w pierwszym rzedzie aparatem instrumentalnym, dzieki ktoremu czlowiek znajduje sie w lepszej sytuacji w rowiazywaniu konkretnych problemow. W ukladzie czlowiek kultura stanowi ona niejako element wtory jako odpowiedz na okreslone wymogi. Ale jednoczesnie stanowi atrybut czlowieka jako czlonka spolecznosci, w ramach ktorej kultura jest spolecznym dziedzictwem. Biologiczne i kulturowe zdeterminowanie czlowieka
Trzy grupy potrzeb:
-potrzeby podstawowe zwiazane z biologiczna natura czlowieka (metabolizm, zdrowie)
-potrzeby pochodne zwiazane ze spelnianiem wymogow zycia spolecznego (ekonomika, produkcja)
-potrzeby integratywne zwiazane z duchowymi, intelektualnymi czy artystycznymi dazeniami czlowieka,z jego symblocznym i tworczym mysleniem (magia, sztuka, wiedza itp)
Wszystkie te potrzeby maja jednakowa moc odzialywania i Mal nazywa je imperatywami kulturowymi. Takie kulturowo uwarunkowane systemy celowych dzialan podjetych dla realizacji okreslonych potrzeb to instytucje. Ich funkcja polega na spelnianiu okreslonej roli w ramach ogolnego schematu kultury. Takze genezy wierzen nalezy szukac w potrzebach czlowieka. Laczy on ja z sytuacjami stresowymi (smierc)
(…)
…. Wiara w skutecznosc magii wyrasta nie tylko z jej spektakularnych sukcesow, lecz znajduje swe uzasadnianie w przekazywanych tradycyjnie mitach. Kazde wierzenie ma swa mitologie, gdy kazda wiara odwoluje sie do cudow a glowny mit danej magii to opowiesc o najdawniejszym cudzie dokonanym przy jej zastosowaniu. Rytual magiczny polega na wytworzeniu mitologicznych warunkow.
Magia i nauka naleza…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)