Dr Dorota Pazio - strona 2

Juliusz Słowacki - Horsztyński

  • Uniwersytet Wrocławski
  • dr Dorota Pazio
  • Historia literatury jidysz
Pobrań: 189
Wyświetleń: 917

Juliusz Słowacki, Horsztyńsk i (BN I 314) Wstęp: Jarosław Ławski MEANDRY ODCZYTAŃ - Antoni Małecki , odkrywca rękopisu, ocenił Horsztyńskiego (ocalałe sceny), jako dzieło kiepskie; - 1866 - publikacja , krytycy dostrzegają echa Hamleta ; - monografia Tadeusza Grabskiego - zmiana spojrzenia na...

Juliusz Słowacki - Krag Pism Mistycznych

  • Uniwersytet Wrocławski
  • dr Dorota Pazio
  • Historia literatury jidysz
Pobrań: 287
Wyświetleń: 1057

Juliusz Słowacki KRĄG PISM MISTYCZNYCH Wstęp Alina Kowalczykow a I. Słowacki i mistycyzm: Dni spędzone w Pornic (Atlantyk, 1844 r.) Słowacki uznał za przełomowy moment w życiu. Doznał tam objawienia, połączył się z Bogiem, jest wiec to ważny moment dla dziejów jego świadomości. Od tej pory wszy...

Juliusz Słowacki - Król-Duch

  • Uniwersytet Wrocławski
  • dr Dorota Pazio
  • Historia literatury jidysz
Pobrań: 294
Wyświetleń: 973

Juliusz Słowacki - Król-Duch Podmiot liryczny walczy z gromadą sztanów. Król- Duch przybiera imię Her Armeńczyk, a poprzez to łączy się z duchami starożytnej Grecji. Mieniąc s...

Juliusz Słowacki - Lambro

  • Uniwersytet Wrocławski
  • dr Dorota Pazio
  • Historia literatury jidysz
Pobrań: 462
Wyświetleń: 840

Juliusz Słowacki LAMBRO POWSTAŃCA GREKI Powieść poetyczna w dwóch pieśniach Pieśń pierwsza Utwór opowiada o świecie grecko-tureckim. Sławi walkę o wolność z przemocą polityczną. Bohaterami utworu są Turcy i Grecy.

Antologia - poezja polska okresu międzywojennego

  • Uniwersytet Wrocławski
  • dr Dorota Pazio
  • Historia literatury jidysz
Pobrań: 196
Wyświetleń: 1330

POEZJA POLSKA OKRESU MIĘDZYWOJENNEGO. ANTOLOGIA I. STARE I NOWE PORZĄDKI RAMY CZASOWE „Ramę, w której mieści się ten względnie krótki, ale wielki okres literatury polskiej, wyznaczyły dwa wydarzenia historyczne: odzyskanie niepodległości w roku 1918 i najazd hitlerowski 1 września 1939” „niepodleg...

Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki

  • Uniwersytet Wrocławski
  • dr Dorota Pazio
  • Historia literatury jidysz
Pobrań: 329
Wyświetleń: 1134

ANTOLOGIA POLSKIEGO FUTURYZMU I NOWEJ SZTUKI DOŚWIADCZENIA WCZESNEJ AWANGARDY Epoka awangardy w sztuce europejskiej rozpoczyna się dnia 20 lutego 1909 r., kiedy to Filippo Marinetti ogłasza w paryskim „Le Figaro” Akt założycielski i manifest futuryzmu . Zwrócił on uwagę na nowe, eksperymentatorsk...

Kazimierz Wierzyński, Wybór poezji

  • Uniwersytet Wrocławski
  • dr Dorota Pazio
  • Historia literatury jidysz
Pobrań: 56
Wyświetleń: 1624

Kazimierz Wierzyński, Wybór poezji Na wstępie: Nitsch i Jacobson uważali, że Wierzyński jest największym polskim poetą XX w. Syn Andrzeja Wirstleina (osadnik niemiecki) i Felicji Dunin-Wąsowicz. Ur. się 27.08.1894 r. w Drohobyczu. W 1912 r. cała rodzina zmieniła nazwisko. Wierzyński debiutował w...

Bakakaj

  • Uniwersytet Wrocławski
  • dr Dorota Pazio
  • Historia literatury jidysz
Pobrań: 217
Wyświetleń: 777

Witold Gombrowicz BAKAKAJ Tancerz mecenasa Kraykowskiego Narrator po raz trzydziesty czwarty raz wybrał się na operetkę Księżna „Czardaszka”, ominął kolejkę i poszedł do kasy, na koniec ogonka wygonił go pewien mę żczyzna. Już kierował się do wyjścia, jednak ostatecznie zawrócił , stanął w ogonku...

Bolesław Leśmian Poezja Wybrane

  • Uniwersytet Wrocławski
  • dr Dorota Pazio
  • Historia literatury jidysz
Pobrań: 98
Wyświetleń: 672

Wstęp Urodzony w Warszawie w 1877 (według metryki), 1878 (z listu poety; w kompendia przedwojenne) lub 1879 (z nagrobka z Powązek sporządzonego przez Jana Brzechwę) roku. Właściwe nazwisko: Lesman. rodzice: inteligencja pochodzenia żydowskiego, matka obumarła go we wczesnym dzieciństwie, ojciec ...

Tadeusz Boy - Żeleński, Reflektorem w mrok

  • Uniwersytet Wrocławski
  • dr Dorota Pazio
  • Historia literatury jidysz
Pobrań: 154
Wyświetleń: 1120

Tadeusz Boy - Żeleński, Reflektorem w mrok WSTĘP: Boy - publicysta (Andrzej Z. Makowiecki) Boy był nieustannym publicystą, oddziaływanie na opinię publiczną było podstawowym obowiązkiem jego twórczości. Cenił sobie rozległe forum i umiał je kokietować. Szeroko stosował metody perswazyjne: chwyt „...