Zasady techniki prawodawczej - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 224
Wyświetleń: 1351
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasady techniki prawodawczej - omówienie - strona 1 Zasady techniki prawodawczej - omówienie - strona 2 Zasady techniki prawodawczej - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Dziennik Ustaw Nr 100 — 6542 — Poz. 908 908 ROZPORZÑDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 20 czerwca 2002 r.  w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”. Na podstawie art. 14 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116 i Nr 154, poz. 1799 i 1800) zarzàdza si´, co nast´puje:  § 1. Ustala si´ „Zasady techniki prawodawczej”, stanowiàce za∏àcznik do rozporzàdzenia. § 2. Rozporzàdzenie wchodzi w ˝ycie z dniem 1 sierpnia 2002 r. Prezes Rady Ministrów:  L. Miller Za∏àcznik do rozporzàdzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. (poz. 908) ZASADY TECHNIKI PRAWODAWCZEJ DZIA¸ I P r o j e k t   u s t a w y Rozdzia∏ 1 Przepisy ogólne § 1. 1. Podj´cie decyzji o przygotowaniu projektu ustawy poprzedza si´: 1) wyznaczeniem i opisaniem stanu stosunków spo- ∏ecznych w dziedzinie wymagajàcej interwencji or- ganów w∏adzy publicznej oraz wskazaniem po˝à- danych kierunków ich zmiany; 2) ustaleniem potencjalnych, prawnych i innych ni˝ prawne, Êrodków oddzia∏ywania umo˝liwiajàcych osiàgni´cie zamierzonych celów; 3) okreÊleniem przewidywanych skutków spo∏ecznych, gospodarczych, organizacyjnych, prawnych i finan- sowych ka˝dego z rozwa˝anych rozwiàzaƒ; 4) zasi´gni´ciem opinii podmiotów zainteresowanych rozstrzygni´ciem sprawy; 5) dokonaniem wyboru sposobu interwencji organów w∏adzy publicznej. 2. W przypadku podj´cia decyzji o przygotowaniu projektu ustawy, nale˝y:  1) zapoznaç si´ z dotychczasowym stanem prawnym, w tym z obowiàzujàcymi ustawami, umowami mi´dzynarodowymi, którymi Rzeczpospolita Pol- ska jest zwiàzana, prawodawstwem organizacji i organów mi´dzynarodowych, których Rzeczpo- spolita Polska jest cz∏onkiem, oraz prawem Unii Europejskiej, obowiàzujàcym w regulowanej dzie- dzinie; 2) ustaliç skutki dotychczasowych uregulowaƒ praw- nych obowiàzujàcych w danej dziedzinie; 3) okreÊliç cele, jakie zamierza si´ osiàgnàç przez wy- danie nowej ustawy; 4) ustaliç alternatywne rozwiàzania prawne, które mogà skutecznie s∏u˝yç osiàgni´ciu za∏o˝onych ce- lów; 5) sformu∏owaç prognozy podstawowych i ubocznych skutków rozwa˝anych alternatywnych rozwiàzaƒ prawnych, w tym ich wp∏yw na system prawa; 6) okreÊliç skutki finansowe poszczególnych alterna- tywnych rozwiàzaƒ prawnych oraz ustaliç êród∏a ich pokrycia; 7) dokonaç wyboru optymalnego w danych warun- kach rozwiàzania prawnego. § 2. Ustawa powinna wyczerpujàco regulowaç da- nà dziedzin´ spraw, nie pozostawiajàc poza zakresem swego unormowania istotnych fragmentów tej dzie- dziny. § 3. 1. Ustawa powinna byç tak skonstruowana, aby od przyj´tych w niej zasad regulacji nie trzeba by∏o wprowadzaç licznych wyjàtków. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz