Wykłady przeprowadzone przez dr Tomasza Kubickiego z Uniwersytetu Łódzkiego. Plik zapisany jest w formaci .doc, zawiera 5 stron. Dokładna tematy poruszana w notatce jest następująca: Wielkie Księstwo Poznańskie jako efekt Kongresu Wiedeńskiego, Prusy w wieku XIX, reformy Steina i Hardenderg, struktura ministerstw, samodzielność wewnętrzna miast. Notatka opisuje również funkcjonowanie Wielkiego Księstwa Poznańskiego w praktyce, stosunek Monarchy Pruskiego. Pytanie do egzaminu: Czym się różniło Wielkie Księstwo Poznańskie od innych prowincji Księstwa Pruskiego? Pojecie namiestnika, sejmów prowincjonalnych, represje po powstaniu listopadowym, wiosna ludów 1948, samorząd.
Wielkie Księstwo Poznańskie. Wielkie Księstwo Poznanskie to efekt Kongresu Wiedeńskiego. Na Kongresie wiedeńskim w akcie kończowym, pojawiło się stwierdzenie że każdy z zaborców polskich wprowadzi na terenie przed siebie zajmowanym, swobody narodowe, reprezentację narodową, czyli jakąś namiastę Parlamentu. Będą zachowane swobody jezykowe, religijne, udział obywateli w życiu publicznym, chodzi o dostęp Polaków do urzędu. Podnoszone były sprawy kwestii religijnych:swoboda kultu, swoboda wyznania. Prusy się w wieku XIX bardzo zmieniają. Jest to wynik sytuacji międzynarodwej, która okazała słabość państwa Pruskiego. Okres Napoleoński, kampania napoleońska wykazała że to państwo szybko się rozpadło, trzeba było przeprowadzać reformy. Są to reformy Steina i Hardenderg od 1808 roku.
-zniesienie poddaństwa chłopów(okres pruskiej drogi do kapitalizmu)
Koncepcje byky takie aby gospodarstwo wiejskie było duże.
Przebudowa administracji centralnej-początek XIX wieku w Prusach to stworzenie nowoczesnej, resortowo zbudowanej administracji centralnej. Mamy rzeczowo określone koncepcje ministerstw.
Ministerstwa to ministerstwa klasyczne. Minitserstwo finansów, spraw zagranicznych, wojny, sprawiedliwości. Ministrowie tworzą rząd. na czele tego rządu,rząd jest nazywany Ministerstwem państwa. Rząd kierowany będzie przez kanclerza. Są to rzeczywiste organy władzy wykonaczej na szczeblu centralnym. Zajęto się również strukturami lokalnymi. Podział też trochę uproszczono, zrobiono podział trójszeblowy:
prowincja-duża jednostka terytorialna, są obwody rejencyje, powiaty. Zmiany dotknęły samorządu, przede wszytskim samorząd miejski.Ujednolicamy ustrój miejski. Każdy ustrój miejski był inny, nie było jednolitego pojęcia obywatela miejskiego.
Wprowadza się również samodzielność wewnętrzną miast. Tutaj miasta mają uzyskać samodzielność wewnętrzną, staje się osobami prawa publicznego. Miasto stanowi odrębną gminę miejską.
Swoboda miast spraowadzała się do tego że obywatele mają prawo wybierania rady miejskiej.Wybrana Rada Miejska wyłaniała magistrat, czyli władzę wykonawczą. Mamy podział na zadania własne i zadania zlecone. Władza jasno musi powiedzieć jakie zadania przekazuje. Zadania zlecone:policyjne. Jeżeli miasta były duże to na czele miasta stał nadburmistrz. Wielkość miasta decydowała czy miasto jest duże czy nie.
- Reformy musiały dotknąć również skarbowości. -Wprowadzono jednolity system podatkowy dla całej ludności.
-zasada wolności przemysłowej, gospodarczej, handlowej i rzemieśliniczej
-reforma wojskowa z 1814 roku, powszechny obowiązek służby wojskowej; pobór trwał na okres 2-3 lat,
-powszechny system przeszkalanie rezerw, tych którzy kiedyś byli i którzy nie nadają się do tej sużby powszechnej
(…)
… dla całej ludności.
-zasada wolności przemysłowej, gospodarczej, handlowej i rzemieśliniczej
-reforma wojskowa z 1814 roku, powszechny obowiązek służby wojskowej; pobór trwał na okres 2-3 lat,
-powszechny system przeszkalanie rezerw, tych którzy kiedyś byli i którzy nie nadają się do tej sużby powszechnej
-zniesienie kar cielesnych w wojsku
-w wojsku awans uzależniony jest przede wszystkim od przebiegu…
… w 1889r. - nad samorzadem mial nadzor nadprezydent, - na szczeblu powiatowym mamy sejmiki powiatowe (ustawa z 1872r. okresla ich kompetencje), przy wyborach do sejmikow mamy system kurialny: kuria wielkich wlascicieli ziemskich (latyfundystow), kuria przemyslowcow i handlowcow,
kuria miejska. Sejmik powiatowy stanowil prawo (organ ustawodawczy); zajmuje sie sprawami powiatu: porzadku i bezpieczenstwa…
…, lokalna infrastruktura (nie mial srodkow na wykonywanie zadan, zle funkcjonowal), - zebral sie tylko 7 razy, - na czele marszalek mianowany przez krola, - obrady w jezyku polskim, - na szczeblu powiatu --> sejmiki powiatowe (od 1828r.)w oparciu o rowiazania ślaskie: dopiniodawczo-doradcze, doradza urzednikowi powiatowemu, landratowi. naradza sie i decyduje o rozkladzie podatkow na powiat,
przedstawia…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)