Wykład - marka, sem IV

Nasza ocena:

3
Pobrań: 98
Wyświetleń: 742
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - marka, sem IV - strona 1 Wykład - marka, sem IV - strona 2

Fragment notatki:

MARKA
Marka produktów jest to nazwa, termin, znak, symbol, rysunek lub inne cechy wyróżniające wyroby danej firmy na rynku.
Tworzące ją oznaczenia można zgrupować w czterech zbiorach:
-oznaczenia językowe (wyrazy, wyrażenia)
-oznaczenia ideograficzne (cyfry, liczby, litery nie tworzące konkretnego wyrazu)
-oznaczenia ikoniczne (symbole graficzne, rysunki, fotografie)
-oznaczenia foniczne (melodie)
Marka produktu spełnia cztery funkcje:
-wyróżniającą- wyróżnia produkty spośród dostępnych na rynku wyrobów innych oferentów
-identyfikującą- pozwala na identyfikację produktu z właściwym oferentem
-ochronna- chroni odbiorców poprzez zapewnienie niezmiennej jakości produktu oznaczonego przez oferenta daną marką
-wizerunkową- kreuje sposób postrzegania oznaczonego nią produktu i jego oferenta
Marka może składać się z następujących części:
-werbalnej czyli słownej (tzw. nazwy marki)- podlega zarówno percepcji wzrokowej jak i słuchowej
-niewerbalnej, czyli niesłownej (tzw. znaku marki, inaczej znaku firmowego) - podlega jedynie percepcji wzrokowej werbalnej i niewerbalnej
Marka prawnie zastrzeżona określana jest mianem marki handlowej (znaku handlowego) lub marki towarowej (znaku towarowego). Rejestracja zapewnia firmie wyłączność posługiwania się określoną marką. W większości krajów świata znak towarowy można zarejestrować w urzędzie patentowym, dzięki czemu inne podmioty nie mogą go legalnie wykorzystywać bez zgody właściciela. Przy markach często widoczny jest symbol „TM” (trade markt) i który jest uważany przez firmę za jej markę towarową lub symbol ® oznaczający, że marka została zarejestrowana w odpowiednim rejestrze znaków handlowych.
Marka odzwierciedla:
* cechy oznaczonego nią produktu
* korzyści użytkowe i emocjonalne, jakie odnosi nabywca kupując oznaczony nią produkt
* wartości, w jakie producent wyposażył oznaczony nią produkt
*cechy fizyczne i osobowe, z jakimi będzie kojarzyć się nabywca jeśli kupi oznaczony nią produkt
* przynależność nabywcy do konkretnej grupy społecznej
* kultura kraju pochodzenia oznaczonego nią produktu (np. francuskie finezje, niemiecka solidność, szwajcarska precyzja)
Do najważniejszych warunków, jakie musi spełniać prawidłowo opracowana nazwa i/lub znak marki należą:
* nazwa marki powinna komunikować w wyraźny i jednoznaczny sposób zalety oznaczonego nią produktu, sposób jego użytkowania, możliwości zaspokojenia określonych potrzeb nabywców np. Super Glue (klej)
* nazwa marki powinna być krótka, zwięzła, jednocześnie łatwa do wymawiania w różnych językach, zapamiętania i kojarzenia z konkretnym produktem np. Fa (dezodorant)


(…)

… zbiorowego z elementem indywidualnym np., Tchibo- Exclusive
Specyficzne rodzaje marek:
-marki rodzajowe- w praktyce chodzi o brak marki, gdyż produkt oznaczony jest wyłącznie nazwą rodzajową, np. masło, mleko, chleb
-marki wspólne- nadawane konkretnemu producentowi w ramach tzw. co-brandingu przez dwóch różnych producentów np., Marka Duett nadana deserowi mlecznemu przez przedsiębiorstwo Wedel i Danone…
… kulturowe, w tym językowe, panujące w danym kraju gdyż w przeciwnym kraju może nawet ponieść porażkę rynkową np. żarówki OSRAM sprzedawane na rynku polskim
* nazwa i znak marki powinny odpowiadać wizerunkowi jaki firma pragnie wykreować i/lub utrwalić wśród docelowych odbiorców
*nazwa i znak marki powinny być czytelne i zauważalne w każdej skali oraz wyraźnie wyróżnić się od pozostałych informacji…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz