To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
MARKA
Marka produktów jest to nazwa, termin, znak, symbol, rysunek lub inne cechy wyróżniające wyroby danej firmy na rynku.
Tworzące ją oznaczenia można zgrupować w czterech zbiorach:
-oznaczenia językowe (wyrazy, wyrażenia)
-oznaczenia ideograficzne (cyfry, liczby, litery nie tworzące konkretnego wyrazu)
-oznaczenia ikoniczne (symbole graficzne, rysunki, fotografie)
-oznaczenia foniczne (melodie)
Marka produktu spełnia cztery funkcje:
-wyróżniającą- wyróżnia produkty spośród dostępnych na rynku wyrobów innych oferentów
-identyfikującą- pozwala na identyfikację produktu z właściwym oferentem
-ochronna- chroni odbiorców poprzez zapewnienie niezmiennej jakości produktu oznaczonego przez oferenta daną marką
-wizerunkową- kreuje sposób postrzegania oznaczonego nią produktu i jego oferenta
Marka może składać się z następujących części:
-werbalnej czyli słownej (tzw. nazwy marki)- podlega zarówno percepcji wzrokowej jak i słuchowej
-niewerbalnej, czyli niesłownej (tzw. znaku marki, inaczej znaku firmowego) - podlega jedynie percepcji wzrokowej werbalnej i niewerbalnej
Marka prawnie zastrzeżona określana jest mianem marki handlowej (znaku handlowego) lub marki towarowej (znaku towarowego). Rejestracja zapewnia firmie wyłączność posługiwania się określoną marką. W większości krajów świata znak towarowy można zarejestrować w urzędzie patentowym, dzięki czemu inne podmioty nie mogą go legalnie wykorzystywać bez zgody właściciela. Przy markach często widoczny jest symbol „TM” (trade markt) i który jest uważany przez firmę za jej markę towarową lub symbol ® oznaczający, że marka została zarejestrowana w odpowiednim rejestrze znaków handlowych.
Marka odzwierciedla:
* cechy oznaczonego nią produktu
* korzyści użytkowe i emocjonalne, jakie odnosi nabywca kupując oznaczony nią produkt
* wartości, w jakie producent wyposażył oznaczony nią produkt
*cechy fizyczne i osobowe, z jakimi będzie kojarzyć się nabywca jeśli kupi oznaczony nią produkt
* przynależność nabywcy do konkretnej grupy społecznej
* kultura kraju pochodzenia oznaczonego nią produktu (np. francuskie finezje, niemiecka solidność, szwajcarska precyzja)
Do najważniejszych warunków, jakie musi spełniać prawidłowo opracowana nazwa i/lub znak marki należą:
* nazwa marki powinna komunikować w wyraźny i jednoznaczny sposób zalety oznaczonego nią produktu, sposób jego użytkowania, możliwości zaspokojenia określonych potrzeb nabywców np. Super Glue (klej)
* nazwa marki powinna być krótka, zwięzła, jednocześnie łatwa do wymawiania w różnych językach, zapamiętania i kojarzenia z konkretnym produktem np. Fa (dezodorant)
(…)
… zbiorowego z elementem indywidualnym np., Tchibo- Exclusive
Specyficzne rodzaje marek:
-marki rodzajowe- w praktyce chodzi o brak marki, gdyż produkt oznaczony jest wyłącznie nazwą rodzajową, np. masło, mleko, chleb
-marki wspólne- nadawane konkretnemu producentowi w ramach tzw. co-brandingu przez dwóch różnych producentów np., Marka Duett nadana deserowi mlecznemu przez przedsiębiorstwo Wedel i Danone…
… kulturowe, w tym językowe, panujące w danym kraju gdyż w przeciwnym kraju może nawet ponieść porażkę rynkową np. żarówki OSRAM sprzedawane na rynku polskim
* nazwa i znak marki powinny odpowiadać wizerunkowi jaki firma pragnie wykreować i/lub utrwalić wśród docelowych odbiorców
*nazwa i znak marki powinny być czytelne i zauważalne w każdej skali oraz wyraźnie wyróżnić się od pozostałych informacji…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)