Wykład 2 Istota, procedury i kryteria segmentacji
Segmentacja - jest to proces łączenia nabywców o tych samych potrzebach, preferencjach i wzorcach zachowań na rynku w homogeniczne grupy.
Procedury segmentacyjne Procedura a priori polega na wcześniejszym doborze kryteriów segmentacyjnych. Ma szczególne zastosowanie, jeśli możliwe jest zidentyfikowanie potencjalnego nabywcy na podstawie jego obiektywnych cech (zmiennych deskrypcyjnych)
Procedura oparta na badaniach empirycznych (behawiorystyczna) zwraca uwagę na przyczyny dokonywania zakupu (wzorce zachowań). Procedura ta wymaga jasnego określenia celów i strategii firmy. Pozwala na identyfikację nisz rynkowych.
Kryteria segmentacji:
Geograficzna ( miejsce zamieszkania, wielkość miasta, klimat)
Demograficzne ( wiek, płeć, wykształcenie, stan cywilny)
Ekonomiczne (zawód, dochód na osobę, dochód gospodarstwa domowego, źródła dochodów)
Społeczne ( klasa społeczna, grupa odniesienia, styl życia, faza cyklu życia rodziny, osobowość)
Kryteria oparte na zmiennych empirycznych:
Poszukiwanie korzyści (oszczędność, wygoda, prestiż)
Kategoria użytkowania ( nie użytkuje, były użytkownik, użytkownik potencjalny, użytkuje po raz pierwszy, stały użytkownik)
Lojalność wobec produkty ( firmy( - żadna, średnia, silna, całkowita)
Intensywność użytkowania ( doraźny użytkownik, przeciętny, poważny użytkownik)
Wrażliwość na narzędzia marketingu ( jakość, cena, usługi, reklama, promocja dodatkowa)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)