To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Segmentacja rynku Pojęcie i rola segmentacji rynku kryteria segmentacji na różnych rynkach ocena atrakcyjności segmentów rynku wybór rynków docelowych działania marketingowe oparte na segmentacji rynku Segmentacja rynku Pojęcie i rola segmentacji rynku Se gmentacja rynku -podział rynku według określonego kryterium na jednorodne grupy konsumentów (segmenty rynku), które wyznaczają dla przedsiębiorstwa obszar działania i wyznaczają punkt odniesienia przy formułowaniu programu tego działania.
Rynki składają się z nabywców, którzy różnią się od siebie pod wieloma względami mogą się różnić w swoich wymaganiach, sile nabywczej, geograficznej lokalizacji , w preferencjach zakupu. Każda z tych zmiennych może być wykorzystana do segmentacji rynku. O segmentacji rynku można mówić już w przypadku dwóch lub więcej nabywców danego produktu. Kiedy konsumenci o wspólnych cechach występują jako potencjalni nabywcy określonego produktu można mówić że tworzą oni segment rynku. Efektywna segmentacja rynku jest związana z dwoma procesami:
W miarę szerokim określaniem rynków definiowanych w kategoriach produktu
Podziałem całego rynku na bardziej homogeniczne subrynki
Wyodrębnienie i analiza różnych segmentów rynku zmusza przeds. Do podjęcia decyzji, które segmenty wykorzystywać i w jaki sposób przygotować program działania. W wyniku analizy poszczególnych segmentów można również określić wielkość niezbędnych nakładów na prowadzenie działalności wobec każdego z nich.
Kryteria segmentacji na różnych rynkach Istnieją dwie podstawowe zasady dokonywania segmentacji: metody segmentacji różnią się w zależności od rodzaju oferowanego produktu oraz dokonanie procesu segmentacji jest procesem ciągłym, wymagającym stałego badania cech konsumentów i różnic między nimi oraz dostosowania programu działania do tych różnic.Punktem wyjścia segmentacji jestkonsument, to segmenty rynku wyodrębniają się grupując konsumentów o wspólnych cechach.
Kryteria segmentacji rynku odnoszące się do konsumenta można zaklasyfikować do 3 grup: lub grupy społecznej. Kryteriów społeczno-ekonomicznych-obejmują łatwe do identyfikacji cechy konsumentów bądź sytuacji w jakię się oni znajdują np. dochody, zawód, wykształcenie,przynależność dookreślonej klasy lub grupy społezcnej. W skąłd tej grupy kryteriów wchodzą: połeżenie geograficzne segmentu, wielkość regionu, liczba ludności, gęstość zaludnienia
kryteria demograficzne-wiek, płeć, wielkosć rodziny, fazy cyklu życia, status rodziny, narodowość.
kryteria psychograficzne-zbiory kryteriów segmentacyjnych są znane jako kryteria psychograficzne i kryteria związane ze stylem życia.Psychograficzne obejmują zmienne zwiazane z :aktywnością (praca zawodowa, hobby,kultura, urlop),zainteresowaniami (rodzina, dom,posada, sąsiedztwo),piniami konsumentów(o sobie samych, o sprawach społecznych, politycznych)
(…)
… w segmentacji:
Procedura tradycyjnej segmentacji a priori-składa się z 7 etapów:
Aprioryczny wybór kryterió segmentacji rynku
Wybór cech opisujących segmenty i sformułowanie ehipotez o powiazaniach tych cech z kryteriami segmentacji
Zaprojektowanie i dobór próby do badań
Gromadzenie informacji w toku badań empirycznych
Utwozrenie segmentó droga grupowania konsumentów przy wykorzystaniu wybranych kryteriów…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)