Wykłady z przedmiotu Administracja, temat wykładu: Historia polskiej administracji. Prowadzenie: dr Tomasz Kubicki z Uniwersytetu Łódzkiego. Plik to notatka z wykładów w formacie .doc, liczba stron wynosi 4. Tematyka poruszana w notatce jest następująca: Administracja II stopnia powiatowa po 1928r. Starosta, administracja specjalna terytorialna, Prezydent, Kompetencje jako głowy państwa: wpływ na władzę wykonawczą, ustawodawczą, sądowniczą, Odpowiedzialność prezydenta. Notatka wyjaśnia także poniższe kwestie: nowelizacja sierpniowa z 1926 roku, konstytucja kwietniowa, prerogatywy. Generalny inspektor sil zbrojnych i Rada ministrów oraz premier.
Administracja II stopnia powiatowa po 1928r. zmienia sie admin ogolna Starosta - wystepuje w dwoch rolach: przedstawiciel rzadu, szef administracji ogolnej i dzialow zespolonych z admin ogolna. Najwazniejsze kompetencje to te zwiazane z zapewnieniem porzadku i bezpieczenstwa. Staroscie zostaly podporzadkowane struktury policyjne. Ma aparat pomocniczy - starostwo, wspolpracuje z organami samorzadu terytorialnego. Administracja specjalnych struktur: starosci grodzcy, komisarz rzadu (bezposredni wyjkonawca polecen wojewody). Administracja specjalna terytorialna: Wiekszosc dzialow zostalo zespolonych z admin ogolna. ale pozostały:
Administracja wojskowa: przelozonym w czasie pokoju jest prezydent, struktury podporzqadkowane Ministrowi. Kraj zostal podzielony na 10 korpusow, mamy tu dowodcow ogregow korpusu, podlegaja im garnizony. Administracja oświaty: znajdowala sie w resorcie wyznan religijnych i oswiecenie pub, 10 okregow, na czele kazdego stal kurator, ktoremu podlegaly szkoly publicznwe i sprawowal nadzor nad szkolami prywatnymi. Te jednostki dzielily sie na obwody z inspektorem szkolnym na czele. Admin skarbowa Admin celna
Administracja centralna: Organami są Prezydent, generalny inspektor sil zbrojnych, rada ministrow, premier, ministrowie, inne centralne instytucje. Prezydent: okres obowiazywania konst marcowej 17 marca 1921, prezydent wybierany przez zgromadzenie narodowe, na 7-letnia kadencje, bezwzgledna wiekszoscia glosow, w przypadku smierci lub innych okolicznosci uniemozliwiajacych pelnienie funkcji Prezydenta zastepowal marszalek sejmu. Kompetencje jako glowy panstwa: peprezentuje panstwo na zewnatrz, przyjmowanie przedstawicieli panstw obcych, wysylanie polskich przedstawicieli za granice, zawieranie umow miedzynarodowych, prowadzil polityke zagraniczna (prowadzenie i wypowiadanie wojny). W ramach wladzy wykonawczej: mianuje i odwoluje premiera, a na jego wniosek takze ministrow, na wniosek rady ministrow obsadza wyzsze urzedy i stanowiska cywilne i wojskowe, jest najwyzszym zwierzchnikiem sil zbrojnych, ale w czasie wojny nie mogl byc naczelnym wodzem, kazdy akt z zakresu wladzy wykonawczej wymagal podpisy prezesa rady ministrow i wlasciwego ministra.
W ramach stanowienia prawa: konstytucja przewidywala mozliwosc wydawania przez prezydenta rozporzadzen i zarzadzen (przede wszystkim dotyczyly nominacji, stopni oficerskich, orderow), w zakresie wladzy ustawodawczej zwolywal, odraczal, zamykal sesje parlamentu, mial uprawnienie promulgowanie i oglaszanie ustaw, ma mozliwosc rozwiazania parlamentu za zgoda 3/5 senatu. Wplyw na wladze sadowa: mianuje sedziow, prawo laski. Odpowiedzialnosc: nie ponosil ani parlamentarnej, ani cywilnej, ani ponosi odpowiedzialnosc konstytucyjna (za naruszenie konsty, zdrada kraju itp). Prawo pociagniecia przyslugiwalo sejmowi 3/5 glosow, rozpatrywane prz
(…)
…, rozpatrywane przez TS. Nowela sierpniowa to kolejny etap wzmocnienia pozycji i uprawniej Prezydenta 2 sierpnia 1926r: w razie naglej potrzeby miedzy sesjami lub w czasie kadencji po uzyskaniu upowaznienia ustawowego mogl wydawac rozporzadzenia z moca ustawy. Przedmiotem rozporzadzenia moga byc wszystkie sprawy za wyjatkiem: zmiany konstytucji, ordynacji wyborczej, ustalania budzetu panstwa, stanu liczebnego…
… - stosowanie prawa laski.
Kompetencje ustawodawcze: wydawanie dekretow z moca ustawy, weto zawieszajace, mianowanie jednej trzeciej skladu senatu, zwolywanie odraczanie zamykanie posiedzen, promulgacja i publikacja ustaw, KOmpetencje ustrojodawcze: prawo inicjatywy ustawodawczej w zakresie zmiany konstytucji, prawo weta w stosunku do poselskich projektow konstytucji. Kompetencje wykonawcze: decydowanie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)