To tylko jedna z 11 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykłady przeprowadzone przez dr hab. Michała Domagały z Uniwersytetu Łódzkiego. Tematem notatki jest Rada ministrów. Plik zapisany jest w formacie .doc, zawiera 3 strony. Dokładna tematyka poruszana w notatce jest następująca: Rada Ministrów - mianowanie, członkowie obligatoryjni, członkowie fakultatywni, zakres kompetencji Rady Ministrów, przyczyny dymisji ministrów Rady: obligatoryjne, fakultatywne. Rekonstrukcja rządu: wotum nieufności, odejście ministrów, uzupełnienie składu Rady Ministrów. Notatka wyjaśnia także kwestie związane z tematami: Kompetencja prawotwórcza, Akty normatywne rady ministrow jako kolegialnego organu, odpowiedzialność Rady Ministrów i jej członków. Władza sądownicza: Trybunał Konstytucyjny,
Trybunał Stanu.
Rada Ministrow:
Wiodacy organ wladzy wykonawczej. Skald: prezydent desygnuje kandydata i na jego wniosek powolywani sa czlonkowie. Sa cztery grupy tych czlonkow: - obligatoryjni: Premier, ministrowie (art 147) konsta nie rozstrzyga o ilosci ministrow, zalezy to od aktualnej struktury administracyjnej, resorty sa tworzony na podstawie ustaw (resorty sa dzielone, laczone, usuwane, istnieje mozliwosc dokonywania tych zmian w trakcie kadencji). Konstytucja dzieli grupe czlonkow ministrow na dwa rodzaje: Ministrowie resortowi - kieruja dzialami administracji rzadowej (misister z jednej strony jest jednoosobowym organem kierujacym administracja, podlega mu ministerstwo i wydzialy ministrestwa w terenie) o ilosci tych ministrow decyduja ustawy; - fakultatywni - ministrowie bez teki - premier powierza im okreslone zadania, nie sa szefami resortu, bardzo czesto takim ministrem jest szef kancelarii rady ministrow; wiceprezesi Rady Ministrow - moga byc ale nie musza, ilosc jest okreslana przez premiera, (w latach 70. bylo ich 10 a ministerstw bylo ok 30-40, dzielono resorty na drobne czesci); przewodniczacy okreslonych w ustawach komitetow.
Stanowiska przemiera i wicepremierow moga byc laczone z ministrem resortowym. Najczesciej zakres obowiazkow premiara jest tak znaczacy ze premierzy nie chca byc ministrami. W sumie Rada Ministrow liczy ok 20 czlonkow. Wszyscy sa powolywani przez prezydenta, gdyby w gre wchodzila ta druga proceduja zostali by powolani na wniosek sejmu. Zakres kompetencji:
Specyficzny sposob uregulowania, art. 146, jest on okreslony w inny sposob niz np. parlamentu lub innych organow(zakres jest dolanie i wyczerpujaca okreslony), kompetencje rady ministrow nie sa wymienione wyczerpujaco, sa to kompetencje niekompletne. Okreslaja one tylko okreslony kierunek aktywnosci rzadu. - prowadzi polityke panstwa, - kieruje administracja w terenie, - w szczegolnosci zapewnie wykonanie ustaw itp Najbardziej miarodajny jest pkt 2. - zasada domniemania kompetencji rady ministrow. Jezeli jakas sprawa nie nalezy do zadnego naczelnego organu panstra to nalezy do rady ministrow. Dymisja rady ministrow: przyczyny: - obligatoryjne Premier sklada dymisje na pierwszym posiedzeniu nowowybranego sejmu; nieudzielenie wotum zaufania, (nawet w trakcie kadencji);
wyrazenie radzie ministrow wotum nieufnosci - konstruktywne.
- fakultatywne - rezygnacja prezesa rady ministrow--> z wlasnej woli, a nie z mocy prawa (rezygancja premiera Tadka Mazowieckiego w 1989r.) Dymisje obligatoryjne i fakultatywne sklada na rece Prezydenta, ktory musi ja przyjac w 3 przypadkach obligatoryjnych a w przypadku fakultatywnym nie musi. Wg malej konstytucji byly jeszcze inne przyczyny. Obligatoryjnie rada podawala sie do dymisji w przypadku nieudzie
(…)
… konstytucji kwietniowej i marcowej. Po II wojnie swiatowej teoretycznie nalezy uznac ze w okresie do 1952 (prowizorium) TS istnial- powinien istniec. W praktyce nie powolano go. Konstytucja PRL nie pzewiduje TS i odpowiedzialnosci konstytucyjnej. Przywrocono go na poczatku lat 80. Powolano wtedy tez TK na podstawie ustawy o zmianie konstytucji PRL z 26 marca 1982r. Dodano nowe art (33a o TK i 33b o TK…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)