Wskazówki kontekstowe

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 791
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wskazówki kontekstowe - strona 1 Wskazówki kontekstowe - strona 2

Fragment notatki:

Wskazówki kontekstowe - elementy ogólnej sytuacji uczenia się, które ulegają powiązaniu z zapisem pamięciowym
Nastrój jako wskazówka Każda emocja jest charakterystycznym stanem psychicznym, który tworzy węzeł w sieci pamięciowej
Oatley i Jenkins (2003)- Nastroje są specyficznymi sposobami (modalnościami) organizacji mózgu i takie specyficzne nastroje dają uprzywilejowany dostęp do wspomnień, zdarzeń, doświadczanych w tym samym stanie emocjonalnym
Conway (1990)-Kiedy zapamiętujemy określone zdarzenia, wówczas wiele z nich jest w pamięci indeksowanych według specyficznych rodzajów emocji. Uprzywilejowany dostęp do indeksowanego według emocji zbioru wspomnień zdarzeń ma miejsce wtedy, gdy jesteśmy w tym samym stanie emocjonalnym
WYKŁAD 11
Organizacja pamięci Teoria poziomów przetwarzania (Craik i Lockhart, 1972)
im głębiej przetworzony materiał, tym lepiej zapamiętany
- im głębiej przetworzony materiał, tym lepiej rozbudowane sieci powiązań z innymi informacjami
- trzy poziomy przetwarzania informacji
fizyczny, akustyczny, sematyczny
Sieciowe modele pamięci Podejście koneksjonistyczne Collins i Quilliam (1969) - Pojęcia ( węzły ) są połączone relacjami semantycznymi i tworzą sieć relacji przynależności. Relacje te mają strukturę hierarchiczną Collins i Loftus (1975) - Ale: nie tylko hierarchia, lecz także asocjacje , jakich używamy najczęściej, decydują o sposobie połączeń między węzłami Anderson (1983) - Jednostki poznawcze (węzły) tworzą sieć, a połączenia między nimi mają różną siłę . Zależnie od siły: szybki lub wolny przepływ stymulacji między węzłami. Czas rozchodzenia się pobudzenia w sieci zależy od drogi, jaką musi przebyć impuls. Siła połączeń zależy od częstości aktywizacji połączeń między węzłami Model przetwarzania równoległego i rozproszonego ( Paralell Distributed Processing - PDP ) McClelland i Rumelhart (1985) ;McClelland (1995)
• Nasz umysł dokonuje wielu operacji równocześnie za pośrednictwem sieci rozproszonej po niezliczonych miejscach w mózgu. Sieć zawiera jednostki neuropodobne. Układ powiązań między nimi tworzy wiedzę. Powiązania między jednostkami mogą posiadać różne stopnie potencjału pobudzeniowego lub hamującego, nawet wtedy, gdy dane powiązania są nieaktywne. Im częściej powiązanie jest aktywizowane, tym większa siła powiązania. Konstrukcyjna natura pamięci Bartlett (1932) - hipoteza rekonstrukcyjna, „wojna duchów” Pamięć funkcjonuje na zasadzie rekonstrukcji. Gdy odtwarzamy z pamięci jakiś obiekt, to nie otrzymujemy jego dokładnego obrazu, lecz tylko pewną

(…)

…. Gdy odtwarzamy z pamięci jakiś obiekt, to nie otrzymujemy jego dokładnego obrazu, lecz tylko pewną interpretację, nowo utworzoną wersję oryginału. Wraz z doświadczeniem kształt wersji tego samego obrazu zmienia się
Neisser (1967) - rekonstruowanie dinozaura
Ślady nie są po prostu „ożywiane” czy „reaktywowane” w czasie odtwarzania; przechowywane fragmenty są wykorzystywane jako informacje do podtrzymania nowej…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz