Fragment notatki:
3 RODZAJE PAMIĘCI wg Endela TuMng ( ESP):
Epizodyczna- Wspomnienia zdarzeń (epizodów), jakie przytrafiły się człowiekowi lub miały miejsce w jego obecności
Semantyczna- Wiedza ogólna. Semantyczna to tyle, co dotycząca znaczeń
Pamięć proceduralna- nazywana także pamięcią umiejętności. Dzięki niej posiadamy wiedzę o tym, jak się coś robi. Nauczyliśmy się jeździć na rowerze i „pamiętamy," jak się to robi, podobnie jak pamiętamy, jak się pływa, pisze na maszynie, prowadzi samochód czy skręca na światłach. Pamięć proceduralna jest bardzo trwała i może funkcjonować całymi latami pomimo braku jej używania.
JAK ZAPAMIĘTYWAĆ
1) Powtarzanie:
a) Powtarzanie zachowawcze- wyłącznie mechaniczne powtarzanie materiału w celu utrzymania jego dostępności w pamięci.
b) Powtarzanie elaboracyjne ( elaboracja kodowania)- kojarzenie nowych informacji ze zgromadzoną już wiedzą i analizowanie nowego materiału w celu lepszego zapamiętania
c) Powtarzanie głębokie- w kodowaniu informacji przetwarzanie przede wszystkim znaczenia, a nie jedynie fizycznych lub sensorycznych właściwości bodźca.
2) Mnemotechnika- formalne strategie i sztuczki, które ułatwiają kodowanie, gromadzenie i przechowywanie informacji. Zmuszają do aktywnego i dokładnego kodowania materiału. Ułatwiają też zredukowanie ilości informacji przez ich porcjowanie.
Metapamięć- zdolność kontrolowania i uświadamiania sobie procesu zachowywania informacji.
(…)
… STADIA PAMIĘCI
Model zaproponowany przez Atkinsona i Shiffrina zakłada trzy stadia pamięci. Początkowo informacja dochodząca ze zmysłów jest przechowywana przez krótki okres w pamięci sensorycznej. Ulega ona spontanicznemu zatarciu, a jeżeli obdarzamy ją uwagą, zostaje przestaną do systemu pamięci krótkotrwałej. Jeżeli informacja nie zostanie przestaną do kolejnego systemu - pamięci długotrwałej - to ulega ona zanikowi lub zastąpieniu przez inne informacje zawarte w pamięci krótkotrwałej. Przesyłanie informacji do pamięci długotrwałej może być wspomagane powtarzaniem lub innymi rozbudowanymi strategiami zapamiętywania. Informacja może być nieodzyskiwalna z pamięci długotrwałej, jeżeli jest ona słabo zorganizowana lub nie dysponujemy odpowiednimi sygnałami wywoławczymi.
PAMIĘĆ SENSORYCZNA
sakadyczne…
…. Są więc one najświeższe i mogą zostać niejako „sczytane", nie muszą więc być wydobywane z pamięci długotrwałej, tak jak to jest w wypadku bodźców wcześniejszych.
PORCJOWANIE:
George Miller (1956) zauważył nie bez ironii, że przeciętna osoba radzi sobie z zapamiętywaniem co najwyżej siedmiu cyfr naraz, a więc tylu, ile liczy sobie zwykle numer telefoniczny:
INTERFERENCJA W PAMIĘCI KRÓTKOTRWAŁEJ. Zwrócenie uwagi na jakąś zakłócającą informację, nawet na krótko, przeszkadza w powtarzaniu numeru i jego zapamiętaniu. Psychologowie powiadają, że nowa informacja pojawiająca się pamięci krótkotrwałej powoduje zastąpienie informacji starej.
PAMIĘĆ DŁUGOTRWAŁA
Pamięć długotrwała stanowi trzecie stadium przetwarzania informacji. Możemy o niej myśleć jako o ogromnym magazynie informacji, w którym przechowywane są imiona, daty, miejsca…
… podejrzanych spada, gdy przesłuchujący przedstawiają
mylące sugestie (Loftus, 1997);
• świadkowie są postrzegani jako bardziej wiarygodni, kiedy ujawniają pełne
zaufanie do własnych sądów, choć niewiele dowodów świadczy o ich faktycznie
większej wiarygodności (Wells, 1993).
ILE INFORMACJI JEST W STANIE POMIEŚCIĆ PAMIĘĆ DŁUGOTRWAŁA?
Nowa informacja może zastąpić dotychczasową w pamięci krótkotrwałej…
… przystosowanie do zmieniających się warunków zapewniając przetrwanie i rozwój. Warunkowanie- podstawowy rodzaj uczenia się, obejmujący związki bodźców środowiska z reakcją organizmów. Warunkowanie klasyczne: Iwan Pawłow i jego `odruch warunkowy'- zależny od warunków środowiska. Ślinienie się psa po samym wejściu do laboratorium ( bez podania mięsa) . Bodziec bezwarunkowy (BB)- termin warunkowania klasycznego określający bodziec który wywołuje reakcję odruchową bez uczenia się.
Reakcja bezwarunkowa (RB)- termin warunkowania klasycznego określający reakcję odruchową, wywołaną przez bodziec bez uczenia się. Bodziec warunkowy(BW)- termin warunkowania klasycznego określający początkowo obojętny bodziec, który zaczyna wywoływać reakcję warunkową po skojarzeniu z bodźcem bezwarunkowym. Reakcja warunkowa (RW)- termin warunkowania klasycznego określający reakcję wywoływaną przez bodziec warunkowy, który pojawia się po skojarzeniu bodźca warunkowego z bodźcem bezwarunkowym. Warunkowanie klasyczne- proces, w którym początkowo obojętny bodziec nabiera właściwości wywoływania reakcji przez skojarzenie z bodźcem, który wywołuje już podobną reakcję. Nazywane również warunkowaniem Pawłowa. Skinner- ''O ile mi wiadomo…
…. Bodźce pierwsze z kolei mają też zapewne największą szansę na wielokrotne przypominanie w trakcie podejmowanych przez człowieka prób zapamiętywania danego szeregu, bodźce ostatnie z kolei mogą zaś okazać się najświeższymi w pamięci. Tendencja do najlepszego przypominania bodźców pierwszych z kolei jest nazywana efektem pierwszeństwa, a psychologowie społeczni stwierdzili też, że informacje o innym…
… osobiście przeżytych zdarzeń i kontekstów, w których nastąpiły
Odtwarzanie- odzyskiwanie przechowywanego materiału
Efekt pozycji seryjnej- tendencja do łatwiejszego odtwarzania pierwszych( efekt pierwszeństwa) i ostatnich( efekt świeżości) elementów z listy niż elementów środkowych.
JAK ZAPAMIĘTYWAĆ
Powtarzanie:
Powtarzanie zachowawcze- wyłącznie mechaniczne powtarzanie materiału w celu utrzymania…
… materiałowi na podstawie tego, co już wiemy lub sądzimy, że wiemy.
Amnestia następcza- niezdolność do trwałego zapamiętywania nowych zdarzeń i faktów. Hipnoza- w stanie hipnozy wcale nie poprawia się pamięć - W stanie hipnozy wzrasta naturalna tendencja do mylenia faktów i spekulacji z chęci usatysfakcjonowania hipnotyzera oraz w skutek pobudzenia przez hipnozę wyobraźni i dokładności wyobrażeń. Osoby…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)