To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Uczenie się a pamięć - Uczące się komórki CHEMICZNE PODSTAWY PROCESU UCZENIA SIĘ Hipoteza Hebba (1949): na uczenie mogą się składać zmiany w funkcjach nerwowych, spowodowane jednoczesnym uczynnieniem dwu komórek
“Plastyczność Hebba” - komórki, które razem się aktywują, ze sobą się zespalają
Pamięć składa się z grup neuronów, które przy każdej aktywacji wspólnie odpalają ładunki o tym samym wzorcu. Wiązania pomiędzy poszczególnymi neuronami, które wiążą je w pojedynczą pamięć, powstają w procesie zwanym długotrwałym wzmocnieniem synaptycznym (LTP - long-term potentiation ).
à krótki epizod w życiu neuronu może doprowadzić do długotrwałych zmian w jego zachowaniu Cechy LTP: Swoistość: LTP nie zmienia całego neuronu postsynaptycznego, zmienia tylko te konkretne synapsy tego neuronu postsynaptycznego, które brały udział w tym wydarzeniu. Podobnie jak uczenie się, LTP jest specyficzne dla konkretnego pobudzenia Kooperatywność :
By wystąpiło LTP, impulsy muszą ze sobą współdziałać Asocjacyjność (skojarzone współdziałanie): Dopiero skojarzone współdziałanie dwóch dróg między komórkami (A i B) może wyzwolić reakcję w komórce C Rola neuroprzekaźników w LTP: Glutaminian - główny przekaźnik pobudzający w mózgu Lokalizacja LTP: - pierwsze badania: Hipokamp
- obecnie: LTP występuje w wielu obszarach mózgu i w wielu układach uczenia się
Długotrwałą pamięć o wydarzeniu mogą podtrzymywać białka wytwarzane w komórkach po zakończeniu procesu uczenia się
WYKŁAD 10
PAMIĘĆ - to procesy dzięki którym informacja jest kodowana i przechowywana w umyśle oraz z niego wydobywana
Pamięć 1.Trzy rodzaje pamięci: epizodyczna, semantyczna, proceduralna
2. Trzy procesy pamięci: kodowanie, przechowywanie, wydobywanie
3. Trzy stadia pamięci: sensoryczna, krótkotrwała, długotrwała
5. Zapominanie: zacieranie się śladu, brak wskazówek, interferencja, wypieranie
Trzy procesy pamięciowe Pamięć jako przetwarzanie informacji : informacja odbierana przez nasze zmysły - przed zapamiętaniem musi być odpowiednio przekształcona - tak, aby było możliwe zapisanie jej w pamięci
Kodowanie:
Koncepcja podwójnego kodowania Paivio (1971), Bower (1972)
Kodowanie na poziomie semantycznym
- elaboratywność przetwarzania, efekt generowania
Im bardziej elaboracyjnie przetwarzany materiał, tym lepsze jego pamiętanie
Przetwarzanie elaboracyjne i samogenerowanie poprawia pamiętanie poprzez wzmocnienie szlaków poszukiwań pamięciowych
(…)
… spojrzenie na pamięć krótkotrwałą
Badania neurobiologiczne wskazują, że istnieje okres konsolidacji, podczas którego nowo wyuczona informacja przechodzi ze swojej labilnej formy w pamięci krótkotrwałej (STM) do stabilnej i utrwalonej formy w pamięci długotrwałej (LTM)
Właśnie w tym okresie materiał jest szczególnie podatny na zniekształcenia
Czas trwania owej konsolidacji zależy od rodzaju nabywanego…
…) pełny obraz spostrzeganego bodźca
przechowywana informacja nie ma charakteru znaczeniowego - dotyczy tylko przestrzennej lokalizacji i fizycznych wymiarów bodźca
lokalizacja przechowywanej informacji w pamięci sensorycznej - w centralnej części układu nerwowego (a nie na siatkówce)
Pamięć krótkotrwała
Koncentracja uwagi na jakimś bodźcu > przechowywanie w pamięci krótkotrwałej (operacyjnej) - około 18…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)