Uczenie zwierząt (percepcyjne, asocjacyjne)
Uczenie percepcyjne- polega na zapoznaniu się z cechami przedmiotów (barwa, kształt), z topografią środowiska i cechami innych osobników jedynie na podstawie informacji (pamięci) sensorycznej.
Skutkiem tego jest pamięć rozpoznawcza, czyli zdolność do rozpoznawania uprzednio widzianych bodźców
neurony, głównie w obszarach asocjacyjnych kory tworzą zespoły rozpoznające dany bodziec
przykładem uczenia percepcyjnego i pamięci sensorycznej jest rozpoznawanie u naczelnych zarysów trzewioczaszki
Rodzaje uczenia percepcyjnego
uczenie utajone- może powstać w sytuacji, kiedy zwierzę po wykonaniu pewnej czynności nie otrzymuje nagrody.
Wpajanie (impriting)- to pierwsze skojarzenie. Bardzo szybko zachodzący proces uczenia się, najprostszy, obserwowany u bardzo młodych zwierząt, najczęściej w pierwszym okresie życia. Jest to uczenie bez wzmocnienia, zachodzi w pewnym krytycznym momencie życia organizmu, do jego wytworzenia wystarczy krótkotrwały kontakt osobnika z przedmiotem, jego skutek jest trwały i nieodwracalny. Impriting topograficzny- uczenie się cech charakterystycznych w okolicy bytowania.
Uczenie asocjacyjne- polega na tworzeniu związków (asocjacji) między bodźcami.
Metoda prób i błędów- uczenie się polega na eliminowaniu ruchów, które kilkakrotnie okazały się nieskuteczne, utrwaleniu zaś tych które kilkakrotnie powtórzone prowadzą do właściwego efektu- osiągniecie nagrody lub uniknięcie bodźca awersyjnego.
Uczenie się przez wgląd- polega na nagłym przeorganizowaniu uprzedniego doświadczenia i przeniesienia go na aktualną sytuację. Istotą wglądu jest znalezienie wspólnych elementów występujących w nowej i poprzednich sytuacjach, a nawet porównanie ich ze wzorcem zakodowanym genetycznie.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)