Uniwersytet Warszawski - strona 381

note /search

Wykład - Kobiece tajne stowarzyszenia

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 35
Wyświetleń: 364

Kobiece tajne stowarzyszenia. dwie sprzeczne idee: kobiece stow. były pierwotne i wzorcowe, następnie nastąpiło przejęcie ich funkcji przez mężczyzn; są naśladownictwem męskich rytuałów inicjacyjnych; próbą uzyskania statusu w męskiej społeczności. Eliade: kobiece stow. mogą być tak dawne jak mę...

Wykład - Kobieta w religiach neolitycznych

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 56
Wyświetleń: 497

Kobieta w religiach neolitycznych. (rozszerzone o rolę kobiety w społeczności neolitycznej - chyba bardziej o to chodzi, w końcu religia neolitu to Bogini Matka a to jest w innych pytaniach...) wbrew obiegowej opinii (zwł. w literaturze marksistowskiej i feministycznej),

Wykład - Komo jako przykład tajnego stowarzyszenia

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 28
Wyświetleń: 413

Komo jako przykład tajnego stowarzyszenia. Komo jest tajnym stowarzyszeniem o charakterze ponadplemiennym, pojawiającym się wśród ludów Bambara, Mandingo, Kurumba, Bozo, Samogo,Mossi i Kule, w zachodniej afryce. Komo obejmuje wszystkich

Wykład - Kompleks Wielkiej Bogini Matki

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 14
Wyświetleń: 546

Kompleks Wielkiej Bogini Matki. ARCHETYP (JUNG,) - symbol macierzyństwa - troskliwa opieka nad dzieckiem, dominuje jego osobowość; - jest odrębna od mężczyzny - potrafi dawać życie; - gdy oddzielamy się od matki przenosimy jej cechy na postać najbliższą matce - babkę (mądrość); pierwsze nauki - u...

Wykład - Kosmologia Górnego Paleolitu

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 7
Wyświetleń: 427

Kosmologia Górnego Paleolitu. Obozowiska w Prednosti, Mezynia, Gagarina, Kostienek i syberyjskiej Malty należały do wyspecjalizowanych łowców mamutów. Na Mamuty polowali przedstawiciele wielu oryniacki i postoryniackich kultur (górny paleolit). ...

Wykład - Kultura i religia a tryb życia

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 70
Wyświetleń: 518

Kultura i religia a tryb życia Podczas wędrówki z Afryki na tereny Azji i Europy człowiek potrafił się przystosować do zmiennych warunków środowiska, dzięki posiadaniu kultury i systemu pośredniczenia. Potrafił zamieszkać również na terenach klimatu arktycznego dzięki umiejętności posługiwania się ...

Wykład - Kultura mustierska

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 98
Wyświetleń: 553

Kultura mustierska - związana gł. z tzw. neandertalczykiem klasycznym (I szczątki ok. 220tys. p.n.e., eksplozja populacyjna tej odmiany ok. 120tys.; kres ok. 30 tys. p.n.e.), (2 odmiana neandertalczyka to n. wczesny - ok. 340-70tys. p.n.e) - najstarsze narzędzia kultury mustierskiej z ok. 250tys. p...

Wykład - Magia a religia

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 147
Wyświetleń: 581

Magia a religia Obrzedy w pelni magiczne uznawane za takie przez prawo i religie sa zakazywane i karane jako niedowolone. Zakaz ten wyznacza antagonistyczna relacje miedzy obrzedem magicznym a religijnym. sytuuja one wiec siebie na przeciwnych krancach - religijny biegun ofiary i magiczny biegun cz...

Wykład - Mechanizmy tabu

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 84
Wyświetleń: 602

Mechanizmy tabu Ta-pu (polinezja) oznacza to, co „silnie naznaczone, święte-przeklęte, zakazane”. Tabu podlegają: - Ważne osobistości, kapłani, wodzowie, ludzie posiadający potężną mana - Słabi, kobiety, dzieci nienarodzone i noworodki, chorzy - zwłoki, pewne potrawy uznane za nieczyste - Głów...

Wykład - Mit kreatywnego morderstwa i rytuały śmierci w miłości

  • Uniwersytet Warszawski
  • Etnologia i antropologia kulturowa
Pobrań: 21
Wyświetleń: 483

Mit kreatywnego morderstwa i rytuały śmierci w miłości. Często w mitologiach rolniczych mowa o izomorfizmie roślin i człowieka: bóg lub człowiek pochodzi od rośliny, po śmierci się weń zamienia tudzież kobieta zje owoc i zachodzi. Najczęściej roślina pojawia się właśnie po śmierci mitycznej postaci...