Wykład - Magia a religia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 126
Wyświetleń: 497
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Magia a religia - strona 1

Fragment notatki:

Magia a religia
Obrzedy w pelni magiczne uznawane za takie przez prawo i religie sa zakazywane i karane jako niedowolone. Zakaz ten wyznacza antagonistyczna relacje miedzy obrzedem magicznym a religijnym. sytuuja one wiec siebie na przeciwnych krancach - religijny biegun ofiary i magiczny biegun czarow. roznia sie takze pod wzgledem miejsca obrzedow i sposobu odprawiania. magiczny to kazdy obrzed ktury nie jest czescia jakiegos zorganizowanego kultu, prywatny, sekretny, tajemny.
W strukturze magii Mauss wyroznia trzy elem: wykonawce-czarownika, dzialania-obrzedy magiczne, wyobrazenia - idee i wierzenia magiczne.
Czarownik to jednostka o anormalnej sytuacji spolecznej, wiedze swa uzyskuje dzieki objawieniu - inicjacje, magiczne zdolnosci zyskuja dzieki predyspozycja ale takze odpowiedniej nastawie spoleczenstwa.
Obrzedy magiczne obejmuja dwa zakrasy dzialan czarownika: manualne- oparte na procedurze sympatycznej i oralne - symbolizacja, zaklecia, przywolanie mocy. Zaklecie jest srodkiem stanowiacym o skutecznosci dzilania magicznego.
Formuly magiczne zawarte w mitach przedstawiaja okreslone obrazy ktorych sutuacja aktualna jest odbiciem, jest do nich analogiczna, badz jest kontynuacja. Opowiesc mityczna przedstawia bardzo szczegolowo przebieg dzialania magicznego. Wystepujace w niej kolejne sekwencje opisuja technike dzilania oraz uzasadnienie jej wyboru oraz przedstawiaja skutki obrzedu. ich celem jest wywolanie w umysle uczestnikow obrzedu obrazow analogicznych do tyh ktore sa im przedstawiane i ktore ulatwic maja zrozumienie wywolywanych skutkow. prze swa funkcje obrazy te staja sie symbolami. podstawowoa idea magii to to natychmiastowa i nieograniczona skutecznosc.
Wyobrazenia zwiazkow miedzy istotami i rzeczami biaracymi udzial w danym obrzedzie maja charakter osobowy (demony) lub nieosobowy(reguly sympatii). Te reguly to :
-prawo stycznosci - polega na utozsamianiu czesci z caloscia i dotyczy zarozno osob jak i rzeczy
- prawo podobienstwa obejmuje dwie formuly:podobne wywoluje podobne i podobne dzial na podobne
-prawo przeciwienstwa wyraza prawidlowosci iz sympatie sa rownowazne empatia. wiekszosc obrzedow(zwlaszcza czary) wyrasta z kategorii antypatii (dobro-zlo, ogien-woda itd)
Obrzedy magiczne maja charakter symboliczny.
Wyobrazenia zbiorowe sa rezultatem zbiorowego doswiadczenia, w przypadku magii zbiorowe zludzenie. magia jest przedmiotem wierzen apriori (wierzy sie w nia choc sie jej nie percypuje). Czynnikiem decydujacym o wiare w magie jest czynnik spoleczny
Mana jest pojeciem mocy badz potencjalnosci magicznej, idea sily magicznej. Obejmuje takrze istote, dzialanie, ajkosc, stan fizyczny i duchowy. W tym pojeciu realizuje sie podstawowe dla magii polaczenie osoby dzialajacej, obrzedu i rzeczy. nalezy do tego samego gatunku co pojecie swietosci. Swietosc to gatunek a mana to rodzaj. Wyobrazenia magiczne w ktorych centralna kategoria jest mana maja swe zrodlo w zyciu spolecznym. Tak wiec magia ktorej sens zawiera sie w pojeciu mana jest takze zjawiskiem spolecznym. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz