Umiejętności podstawowe- słuchanie prawdziwe

Nasza ocena:

3
Pobrań: 70
Wyświetleń: 1162
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Umiejętności podstawowe- słuchanie prawdziwe - strona 1 Umiejętności podstawowe- słuchanie prawdziwe - strona 2 Umiejętności podstawowe- słuchanie prawdziwe - strona 3

Fragment notatki:

Umiejętności podstawowe- słuchanie prawdziwe. Sztuka słuchania to podstawowa umiejętność służąca tworzeniu i utrzymywaniu związków z innymi. Jeśli potrafisz słuchać, ludzie lgną do ciebie. Przyjaciele zwierzają ci się, przez co pogłębia się wasza przyjaźń. Łatwiej ci odnosić sukcesy, gdyż naprawdę słuchasz i rozumiesz innych; wiesz, czego chcą, co ich rani lub irytuje. Często „uśmiecha się do ciebie szczęście, ponieważ ludzie cię doceniają i lubią, gdy jesteś w pobliżu. Brak umiejętności słuchania jest niebezpieczny. Umykają nam ważne informacje i nie zauważamy nadchodzących problemów. Chcąc zrozumieć postępowanie innych, musimy domyślać się i zgadywać, uzupełniając w ten sposób luki wynikające z braku umiejętności słuchania. Słuchanie to zaangażowanie i komplement. Słuchając, angażujemy swoją uwagę, aby zrozumieć, jak czuje się rozmówca, w jaki sposób postrzegać swój świat. Oznacza to wyzbycie się swoich uprzedzeń przekonań, niepokojów i interesów, aby patrzeć oczyma drugiej osoby. Jest to próba postrzegania rzeczy z jej perspektywy. Słuchanie to komplement, ponieważ niesie w sobie następującą informację” interesuję się tym, co dzieje się w twoim życiu, ty i twoje doświadczenia są dla mnie ważne”. W odpowiedzi na taki komplement ludzie zwykle zaczynają cię lubić i doceniać. Cztery kroki skutecznego słuchania słuchanie aktywne - to pełne zrozumienie komunikacji, zwykle wymaga zadawania pytań i udzielania informacji zwrotnych. Obejmuje ono: parafrazowanie- to powtarzanie swoimi słowami tego, co - jak nam się wydaje- ktoś powiedział” mówisz, że….., innymi słowy…, czy chcesz przez to powiedzieć, że…,”
precyzowanie- oznacza zadawanie pytań, aż do pełniejszego obrazu, słyszysz wówczas opowieść o wydarzeniach w kontekście myśli i uczuć twojego rozmówcy. informacja zwrotna- to innymi słowy dzielenie się tym, co dzieje się wewnątrz mnie, po wysłuchaniu, sparafrazowaniu wypowiedzi drugiej osoby; pomaga jej ocenić znaczenie i skuteczność swojego komunikatu. Daje rozmówcom szansę na poprawę błędnych interpretacji i wyjaśnienie nieporozumień. Dobra informacja zwrotna posiada trzy cechy, jest: natychmiastowa - wypowiedziana zaraz po pełnym zrozumieniu komunikatu, szczera - ma to być twoja prawdziwa reakcja, wspierająca - w sposób łagodny i delikatny przekazująca to, co chcesz powiedzieć, ale nie powodująca szkody czy uciekania się rozmówcy do obrony. słuchanie empatyczne wymaga uświadomienia sobie jednej tylko sprawy, każdy z nas próbuje przetrwać, każda myśl, każdy wybór, każdy moment - ma nam zapewnić przeżycie, słuchanie otwarte - to słuchanie bez oceniania lub szukania winy, wolne od osądów,

(…)

…( czy ton głosu osoby mówiącej, akcentowanie pewnych fragmentów wypowiedzi, wyraz twarzy i postawa- odpowiadają treści komunikatu), pełne słuchanie- utrzymanie kontaktu wzrokowego, nachylenie się w stronę rozmówcy, wspieranie mówiącego, kiwaniem głowy lub parafrazą, precyzowanie wypowiedzi, zadawanie pytań; zadbanie o to, aby nic nie rozproszyło waszej uwagi; zaangażowanie się w słuchanie i zrozumienie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz