Teorie zarządzania a pracownik - wykład

Nasza ocena:

5
Pobrań: 119
Wyświetleń: 686
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 Teorie zarządzania a pracownik - wykład - strona 1  Teorie zarządzania a pracownik - wykład - strona 2  Teorie zarządzania a pracownik - wykład - strona 3

Fragment notatki:

wykład 1. 07.10.2010r.
I. Teorie zarządzania a pracownik
Szkoła klasyczna
NOP- naukowa organizacja pracy
Klasyczna teoria organizacji
Szkoła zachowań
Nurt stosunków międzyludzkich
Nurt potencjału ludzkiego
Szkoła matematyczna
Ad. I.1. Naukowa Organizacja Pracy
Prekursorem tej szkoły był Robert Owen (1771-1858)
kierownik przędzalni w Szkocji; warunki pracy tam były bardzo złe; zatrudniano tam nawet 5-6- letnie dzieci
ulepszył warunki pracy tam:
wybudował lepsze mieszkania dla pracowników
założył sklep zakładowych
skrócił dzień pracy
zakazał zatrudniania dzieci poniżej 10 lat
wprowadził jawne oceny pracowników, bo uważał, że wyzwala to uczucia dumy i współzawodnictwa
polepszył warunki pracy ze względów czysto-ekonomicznych , a nie humanitarnych
jest słynne powiedzenie: opłaca się inwestycja w żywe maszyny
NOP- powstała w wyniku potrzeby zwiększania wydajności pracy
Drugi powód: dążenie do podwyższenia kwalifikacji robotników, gdyż na pocz. XX w. brakowało wykwalifikowanej siły roboczej
Przedstawiciele:
Fridrich Taylor (1856-1915)- wzrost wydajności osiągnął poprzez specjalizację
stworzył NOP; także prekursor szkoły matematycznej
Każde zadanie rozkładał na elementy i projektował najszybsze i najlepsze metody wykorzystywania każdej części pracy
Wprowadził akord- płacił tym więcej, im więcej ktoś wyprodukował jednostek elementów
Podstawowe zasady tayloryzmu:
Opracowanie prawdziwej nauki zarządzania tak, aby można było ustalić najlepszą metodę wykonywania każdego zadania
Naukowy dobór pracowników tak, aby każdemu pracownikowi można było przydzielić pracę, do której najbardziej się nadaje
Naukowe wyszkolenie i doskonalenie pracowników
Bezpośrednia, przyjazna współpraca między kierownikami a pracownikami (okazała się nietrafna)
Zwiększenie wydajności pracy leży we wspólnym interesie właścicieli i robotników
Małżeństwo Gilberthowie (1868-1924; 1878-1972)
Trójpozycyjny plan awansu
Każdy pracownik powinien być pracownikiem na własnym stanowisku, uczniem, przygotowującym się do awansu na kolejny szczebel i nauczycielem, szkolącym swojego następcę
Pozytywne osiągnięcia NOP (tayloryzmu)
Amerykański cud gospodarczy I połowy XX w. opierał się na NOP-ie, bo ta teoria stała się inspiracją do stworzenia nowoczesnej linii montażowej, przy której taśma dostarcza każdemu pracownikowi części potrzebne do wykonania zadania, a następnie przenosi wyrób do kolejnego pracownika
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz