To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ŚW. AUGUSTYN - Aureliusz Augustyn
- syn urzędnika, żył u schyłku Imperium, biskup Hippony, zmarł podczas oblężenia
- neofita z manicheizmu, w wieku 30 lat nawrócił go św. Ambroży
- do XIV w. oficjalna nauka Kościoła
- jego myśl polityczna ukształtowana była w dużym stopniu przez burzliwe wydarzenia schyłku imperium
- dla chrześcijanin cesarstwo rzymskie było granicą oddzielającą ich świat od końca
- jest filozofem chrześcijaństwa dobrym na trudne czasy
- najważniejsze dzieło Augustyna to traktat "O państwie bożym” ( De civitate Dei )
Dla Nowego Testamentu zagadnienia polityczne mało ważne
- niewielka korzyść z chrześcijanina dla Cesarstwa - kult cesarza, służba w armii
Teocentryzm
- przeciwieństwo antropocentryzmu filozofii starożytnej
- punktem wyjścia każdej relacji jest Bóg, np. Bóg a państwo
- tylko Bóg zna przyszłość.
Osobowa postać Boga
- jest poza światem, a nie elementem natury
- świat jest niedoskonały Wizja człowieka Pesymizm antropologiczny
- mniejszość spośród nas zasługuje na łaskę bożą (ludzie wolni moralnie praktykujący cnoty)
- człowiek nie może istnieć bez państwa - konieczność silnego władcy
- filozofia katastrofizmu
- większość ludzi jest zła
- w stosunkach międzyludzkich dominuje zło, miłość bliźniego cechuje mniejszość spośród nas
Wolna wola człowieka
- człowiek bez wolnej woli - byłby doskonały, ale bezmyślny
- wolna wola to nie wolność czynienia (wolność formalna) ale realizacja Planu Bożego (zgodnie z prawem bożym)
- dobro = wiedza = Bóg
- postępowanie niezgodnie z kanonem wiary = nierozumienie
- kiedy człowiek poznaje otaczający go świat, stworzony przez Boga, poznaje też samego Boga
Dwa rodzaje wolnej woli
- wolność formalna - może wybierać między dobrem a złem
- wolność materialna - wewnętrzna skłonność człowieka do czynienia dobra
- w szelka możliwość doskonalenia społecznego człowieka opiera się o tę koncepcję
- zawsze prowadzi ona człowieka do Boga, a Bóg właśnie jest ostatecznym celem człowieka
Dwie postawy
- postawa pasywna
- krytykuje ją - odrzuca lenistwo (za św. Pawłem)
- kto nie pracuje, ten nie je - potem taką koncepcję przyjmie Trocki
- postawa aktywna- zachwala ją
- z wielką afirmacją wyraża się o pracy na roli- łączy aktywność z możliwą kontemplacją
- do zbawienia jest konieczna postawa aktywna, połączona z kontemplacją i odpowiednimi cnotami:
- sprawiedliwość,
- roztropność,
(…)
… umysł i przekazuje wiedzę - nie można samemu
Sprawiedliwość
- adresatami człowiek i społeczeństwo
- sprawiedliwość kieruje człowieka ku Dobru
- realizuję sprawiedliwość gdy podporządkowuję cielesność rozumowi podległemu duszy
- społeczeństwo - wszyscy poddani posłuszni są władcy które jest sprawiedliwy bo rządzi z Państwem Bożym
- ze względu na grzech pierworodny upadli nie rozumieją, nie umieją…
… - zaszczepione przez Boga w naszych sumieniach
- ludzkie rozumienie prawa bożego
- jest wspólne dla wszystkich ludów i narodów. W Starym Testamencie.
- prawo boskie i natury prowadzą do duchowego rozwoju człowieka
- sankcja za ich naruszenie zagraża naszemu życiu wiecznemu
3. doczesne (pozytywne) - nie jest ponadczasowe, ani doskonałe
- pochodzi od człowieka
- interesuje się jedynie sferą naszych zachowań…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)