To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
SEKTOR FINANSÓW PUBLICZNYCH I JEGO FORMY ORGANIZACYJNE Sektor Finansów Publicznych obejmuje wszystkie organy finansowane z podatków oraz innych płatności pobieranych pod sankcją przymusu panstwa. Obejmuje więc: - sektor państwowy (finanse organów władzy, kontroli państwowej, sądów, trybunałów i administracji rządowej) - sektor samorządowy - sektor ubezpieczeń społecznych Jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych. Do jednostek sektora finansów publicznych zalicza się:
organy administracji rządowej
organy kontroli państwowej i ochrony prawa
sądy i trybunały
jednostki samorządu terytorialnego, ich organy i związki
jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, fundusze celowe
państwowe szkoły wyższe
jednostki badawczo - rozwojowe
państwowe lub samorządowe osoby prawne z wyłączeniem przedsiębiorstw państwowych, banków państwowych i spółek prawa handlowego oraz publiczne placówki naukowe i kulturalne oraz imiennie wskazane podmioty zajmujące się ochroną zdrowia.
FORMY ORGANIZACYJNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH Jednostki budżetowe - są to niesamodzielne, państwowe lub samorządowe jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nie posiadające osobowości prawnej. Swoje wydatki pokrywają bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostki budżetowe tworzą: Ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie (państowej jednostki budżetowe)
Organy stanowiące samorzadu terytorialnego (gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe) Do jednostek budżetowych zaliczamy: urzędy administracji rządowej i gminnej,
sądy, prokuratury, zakłady karne,
jednostki organizacyjne MON, MSW,
szkoły podstawowe i średnie, Zakłady budżetowe - są to samodzielne, państwowe lub samorządowe jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nie posiadające osobowości prawnej, wykonujące odpłatnie określone zadania. Swoją działalność pokrywają z własnych przychodów przy czym mogą otrzymywać dotacje przedmiotowe, podmiotowe i celowe w przypadkach określonych ustawowo. Nadwyżki przychodów względem kosztów działalności odprowadzana są do budżetu. Do zakładów budżetowych zaliczamy: Stołówki i bufety studenckie
Kolonie, obozy, filharmonie
Teatry, domy wczasowe Gospodarstwa pomocnicze (jednostki budżetowej) stanowią wyodrębnioną pod względem organizacyjnym i finansowym częśc (podstawowej lub ubocznej) działalności jednostek budżetowych. Wyodrębnienie to przejawia się w nadaniu gospodarstwom odrębnej nazwy siedziby, przydzielenia odrębnego majątku oraz określenia odrębnego przedmiotu działalności. Gospodarstwa pomocnicze pokrywają koszty swej działalności z przychodów własnych z tym, że mogą otrzymywać dotacje przedmiotowe. Są tworzone, przekształcane i likwidowane przez kierownika jednostki budżetowej po uzyskaniu zgody odpowiedniego organu. Swą działalność opierają na rocznym planie finansowym sprzedaży usług lub towarów na rzecz macierzystej jednostki budżetowej. Ponadto zobligowane są do wpłaty do budżetu połowy osiągniętych zysku.
(…)
… wyodrębniony z budżetu w/w
Przykłady:
Fundusz Ubezpieczeń Społecznych i Fundusz Pracy
Fundusz Rehabilitacji Osób NIepełnosprawnych
…
… przez kierownika jednostki budżetowej po uzyskaniu zgody odpowiedniego organu. Swą działalność opierają na rocznym planie finansowym sprzedaży usług lub towarów na rzecz macierzystej jednostki budżetowej. Ponadto zobligowane są do wpłaty do budżetu połowy osiągniętych zysku.
Do gospodarstw pomocniczych zaliczamy:
Gospodarstwa rolne, kasyna, piekarnie
Pralnie, hotele pracownicze
Stołówki i bufety szkolne
Środki…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)