To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Segmentacja rynku - podział wg określonych kryteriów na jednakowe grupy nabywców . Pozwala na określenie rynku docelowego, na określenie obszaru działania firmy, na tworzenie strategii marketingowej. Segment lub wybrane segmenty są obszarem działania przedsiębiorstwa.
Segmentacja rynku, czyli kto jest, kto może być klientem firmy?
Segmentacja to podział na grupy klientów o podobnych potrzebach i oczekiwaniach. Wyznacza ona obszar działania i stanowi punkt odniesienia przy formułowaniu programu działania marketingowego
Segmentacja rynku wynika z potrzeb:
- dostosowania produktu do potrzeb (rynku) nabywców
- szybkiej obserwacji zmian zachodzących na rynku i szybszego dostosowania się do tych zmian
-lepszego wykorzystania środków aktywizacji sprzedaży i ich dostosowania do określonych grup konsumentów
Korzyści jakie przynosi segmentacja:
pozwala precyzyjnie określić potrzeby, popyt, motywy na rynku (kto będzie klientem, ile i co można sprzedać)
firma dokonuje wyboru segmentu
trzeba trafnie lokować środki marketingowe
Warunki segmentacji
1. poszczególne segmenty rynku powinny być możliwie homogeniczne (jednorodne)
2. mierzalność - wyróżnione elementy powinny być mierzalne
3. segment powinien być rozległy, na tyle szeroki aby przedsiębiorstwu opłacało się ulokować działania marketingowe
4. efektywność jako rezultat tej opłacalności rozległości, segmenty powinny być opłacalne aby zapewnić zyski
5. wrażliwe co oznacza wrażliwość na działania marketingowe w postaci promocji aby były widoczne w postaci skutków jakie firma odnosi na danym rynku
jeśli popyt na dane wyroby jest sztywny uważa się że segmentacja nie jest konieczna (np. pieczywo, mleko, sól)
jest zbędna, gdy jest niewielu odbiorców (np. produkcja na zamówienie)
gdy marka danego producenta jest wiodąca na rynku, kupują go nabywcy z róznych segmentów - segmentacja jest zbędna
Kryteria segmentacji:
ilościowe (mierzalne)
jakościowe, behawioralne
Kryteria segmentacji rynku odnoszące się do konsumenta
geograficzne - region, typ (wielkość) miejscowości, klimat, topografia
demograficzne - wiek, płeć, stan cywilny, cykl życia rodzinnego, liczba ludności, wykształcenie, zawód, budowa ciała, itp.
ekonomiczne - dochód(na os., na gosp.), źródło dochodów, zasoby majątkowe
społeczne (socjologiczne) - klasa społeczna, styl życia, grupa odniesienia, prestiż, wpływy kulturowe
psychograficzne - osobowość, motywy do zakupów, lojalność wobec marki, wrażliwość na instrumenty marketingowe
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)