To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Temat: Procedura segmentacji rynku nabywców dóbr i usług konsumpcyjnych. Segmentacja rynku - podział rynku wg określonych kryteriów na jednorodne grupy nabywców, czyli segmentów rynku.
Segment rynkowy - grupa potencjalnych klientów, którzy mają taki sam zestaw pragnień. Rynek docelowy - segment rynku do którego kierujemy ofertę Po co segmentujemy? 1) Klienci są niejednorodni 2) Mała grupa jest bardziej ujednolicona 3) Łatwiej działać na małych grupach W czym pomaga segmentacja? 1) Dostosowaniu produktów do potrzeb nabywców 2) Dobraniu odpowiedniej formy aktywizacji 3) Zauważaniu zmian na rynku 4) Dobraniu czasu na reklamę Kryteria segmentacji dzielimy na: 1) Odnoszące się bezpośrednio do konsumenta (np.: społeczno-ekonomiczne (dochód, wykształcenie, miejsce zamieszkania), demograficzne (wiek, płeć, wielkość gospodarstwa domowego), psychograficzne (styl życia, aktywność, zainteresowania, osobowość). 2) Odnoszące się do produktu lub sytuacji zakupu ( np.: wzorce konsumpcji (częstotliwość używania produktu, lojalność wobec marki), warunki zakupu (rodzaj sklepu, czas zakupu, wielkość jednorazowego zakupu, częstotliwość zakupu), oferowane korzyści (wiedza konsumenta o produkcie, postrzegane korzyści z zakupu, predyspozycje konsumentów). ETAPY SEGMENTACJI Ze względu na ilość obsługiwanych segmentów wyróżniamy 3 typy strategii marketingowych: 1. Strategia działań niezróżnicowanych (strategia marketingu masowego) Rynek traktowany jest jako całość, brak tu segmentacji. Np.: sól, cukier,…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2 . Strategia działań zróżnicowanych ( podział rynku na segmenty i kierowaniu do każdego z segmentów odmiennej oferty) np. : szampony do włosów,………………………………………………………………………………………………………
3. Strategia działań skoncentrowanych (Przedsiębiorstwo dokonuje segmentacji i wybiera tylko jeden segment rynku) np.: osoby po 50-tym roku życia,…………………………………………………………………………………………………………
Strategia działań niezróżnicowanych : Zalety: - niskie koszty produkcji - możliwość pokrycia potrzeb podstawowej części rynku
(…)
… marketingowych - rezygnacja z korzyści ekonomii skali -niestabilność segmentu rynku -działanie w zbyt wielu segmentach rozmywa wizerunek firmy -niebezpieczeństwo utraty możliwości działania w innych segmentach -niebezpieczeństwo zbyt późnego wychodzenia z zanikającego segmentu rynku 1. Altkorn, J. (1993). Podstawy marketingu. Rozdział: 5 2. Garbarski, Rutkowski, Wrzosek. (1996). Marketing. Punkt zwrotny…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)