To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
SEGMENTACJA RYNKU I WYBÓR RYNKU DOCELOWEGO
Szanse rozwoju każdej firmy są ściśle związane z wyborem rynku docelowego. To decyzja strategiczna firmy. Rynek docelowy to w miarę homogeniczna (jednorodna) grupa nabywców, których chcemy pozyskać. Firma, która nie ma własnego rynku nie ma tożsamości.
Proces identyfikacji rynku:
segmentacja rynku (podział na jednorodne grupy nabywców)
oceny atrakcyjności segmentów
wybór rynków docelowych
pozycjonowanie oferty na rynku (uświadomienie oferty odpowiednim klientom)
AD. 1. ISTOTA SEGMENTACJI
Segmentacja jest to podział rynku wg określonych kryteriów na jednorodne grupy nabywców, czyli segmentów, które wyznaczają dla przedsiębiorstwa obszar działania i stanowią punkt odniesienia przy formowaniu strategii.
U podstaw koncepcji segmentacji leży założenie, że ogół nabywców jest zbiorem niejednorodnym oraz, że dostosowanie instrumentów marketingowych do wybranej grupy jest skuteczniejsze niż kierowanie produktu i działań marketingowych do całego, zagregowanego rynku.
Przesłanki rosnącej roli segmentacji:
Znaczenie segmentacji dla budowania strategii będzie rosła, bo:
wzrasta konkurencja rynki nasycają się
firmy, rozpoznają potrzeby i oczekiwania nabywców z określonych segmentów, zwiększają swoją przewagę konkurencyjną
Rosnące dochody ludności, które powodują znaczne zróżnicowanie potrzeb nabywców.
Korzyści segmentacji
możliwe lepsze rozpoznanie potrzeb i dostosowanie oferty
ogranicza niepewność w podejmowaniu decyzji (zmniejsza ryzyko) lepsze ukształtowanie podatku na rynku z punktu widzenia potrzeb konsumentów
umożliwia szybkie dostrzegaie zmian rynkowych dzięki ciągłym obserwacjom części rynku i wcześniejsze zareagowanie na te zmiany przezdostosowanie instrumentów marceting
umożliwia efektywniejsze wykorzystanie środków finansowych na aktywację sprzedaży poprzez dobór właściwych form promocji (adresat rozpoznany) Warunki efektywnej segmentacji
Wyodrębnione segmenty muszą być:
jednorodne-kryteria muszą być tak dobrane, by prowadziły do wyodrębnienia jednorodnej grupy nabywców oczekujących zbliżonych korzyści i podobnie reagujących na instrumenty marketingowe
segmenty muszą być wyraziste
odpowiednio duże i rozwojowe
ekonomicznie i fizycznie dostępne
dostatecznie pojemne i chłonne
odpowiednio wrażliwe na stosowane instrumenty marketingowe
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)