Rodowód pedagogiki kultury - omówienie (sem. IV)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 476
Wyświetleń: 1939
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rodowód pedagogiki kultury  - omówienie (sem. IV) - strona 1 Rodowód pedagogiki kultury  - omówienie (sem. IV) - strona 2

Fragment notatki:

Dr. W. Żardecki, Pedagogika kultury, Rodowód pedagogiki kultury i przedmiot pedagogiki kultury Rodowód pedagogiki kultury i przedmiot pedagogiki kultury. Rodowód pedagogiki kultury Starożytność - grecka „paidea”, rzymska „humanistas”.
Przełom w podejściu do nauk humanistycznych w XIX wieku - niemieccy filozofowie: Wilhelm Dilthey, Wilhelm Windelband, Heinrich Rickert.
Przełom ten polegał na przeciwstawieniu się naturalizmowi i pozytywistycznemu modelowi poznania oraz wskazaniu odrębności humanistyki - na odróżnieniu nauk nomotetycznych (przyrodniczych), które formułują prawa, od nauk idiograficznych (humanistycznych), opisujących odrębność świata humanistycznego - całościowego ujęcia, rozumienia sensu, oceny wartości.
Najwybitniejsi przedstawiciele: Edward Spranger, Georg Kerschensteiner, Sergiusz Hessen, Bogdan Nawroczyński, Bogdan Suchodolski. Przedmiot pedagogiki kultury Jest nim „proces kształcenia oparty na spotkaniu jednostki ludzkiej z dobrami kultury, co prowadzi do interioryzacji prezentowanych w nich wartości. Wynikiem tego jest wzbogacenie sił duchowych człowieka oraz tworzenie nowych wartości. Mówimy wtedy o kulturze w ludziach. Jednostka będąca uczestnikiem procesu przeżywania i tworzenia się owych przedmiotowych wartości jest przede wszystkim istotą kulturalną” (Gajda 2006, s. 17).
„Kształcenie to przygotowanie ludzi (poszczególnych jednostek) do aktywnego, twórczego udziału w życiu kulturalnym, to wprowadzanie w świat ponadindywidualnych wartości, przyswajanie ich, kształtowanie ideału kultury, wzbogacanie i rozwijanie sił duchowych” (tamże).
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz