Reklama porównawcza, a dobre obyczaje - wykład.

Nasza ocena:

5
Pobrań: 84
Wyświetleń: 994
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Reklama porównawcza, a dobre obyczaje - wykład. - strona 1 Reklama porównawcza, a dobre obyczaje - wykład. - strona 2 Reklama porównawcza, a dobre obyczaje - wykład. - strona 3

Fragment notatki:

kiedy reklama porównawcza narusza dobre obyczaje. jest reklamą wprowadzającą w błąd - dokonując oceny reklamy wprowadzającej w błąd należy uwzględnić wszystkie jej elementy; w sposób nierzetelny i nie dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów porównuje te towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu ; w sposób nieobiektywny porównuje jedna lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzonych i typowych cech tych towarów lub usług, do których może należeć także cena; powoduje na rynku pomyłki w rozróżnianiu między reklamującym, a konkurentem, między ich towarami albo usługami, znakami towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstw lub innymi oznaczeniami odróżniającymi; dyskredytuje towary, usługi, działalność, znaki towarowe, oznaczenia przedsiębiorstw, a także okoliczności dotyczące konkurenta; w odniesieniu do towarów chronionych oznaczeniem geograficznym lub chronioną nazwą pochodzenia nie odnosi się zawsze do towarów z takim samym oznaczeniem; wykorzystuje w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenia odróżniającego konkurenta, chronionego oznaczenia geograficznego lub chronioną nazwę pochodzenia produktów konkurencyjnych; przedstawia towar lub usługi jako imitację, naśladuje towar, usługi opatrzone chronionym znakiem, oznaczeniem geograficznym lub chronioną nazwą pochodzenia 137. Wymień przepisy z uznk odnoszące się do dobrych obyczajów i omów je. 1. Klauzula generalna z art. 3 ust.1 - wskazująca na czyn nieuczciwej konkurencji, którym jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta;każda grupa przedsiębiorców ma swoje własne dobre obyczaje, są one zawarte w kodeksach etyki lub regulaminach, jeżeli nie są uregulowane to powinni regulować je etycy biznesu 2. Art. 16 ust. 1 pkt.1 - czyn nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy, w szczególności występuje gdy reklama sprzeczna jest z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybia godności człowieka- w tym znaczeniu dobre obyczaje mogą obejmować sytuację gdy prawo zakazuje pewnych zachowań. Nawet, jeżeli reklama nie jest sprzeczna z przepisami prawa, może ona stanowić czyn nieuczciwej konkurencji, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami lub uchybia godności człowieka. Będzie to reklama: naruszająca obowiązujące w Polsce reguły moralności: reklama wykorzystująca obraźliwe słowa, ilustracje, itp.; reklama zmierzająca do obejścia zakazu reklamy określonych towarów poprzez ukrycie jej pod formą reklamy dozwolonej, np. reklama napoju bezalkoholowego, jeżeli powoduje ona u odbiorców (w sposób zamierzony przez reklamodawcę) wrażenie, że reklamowany jest napój alkoholowy.

(…)

….
Oprócz przedsiębiorcy z roszczeniami mogą wystąpić - krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest ochrona interesów przedsiębiorców;
144. Kto może wystąpić oprócz konsumentów z roszczeniami na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym? Oprócz konsumentów z roszczeniami, mogą również wystąpić: Rzecznik Praw Obywatelskich;
Rzecznik Ubezpieczonych;
krajowa…
… do towarów chronionych oznaczeniem geograficznym lub chronioną nazwą pochodzenia odnosi się zawsze do towarów z takim samym oznaczeniem.
138. Jakie cywilne roszczenia przysługują konsumentom z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym? [art.12 upnpr]
W razie dokonania nieuczciwej praktyki rynkowej konsument, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać: zaniechania tej praktyki…
… związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów. 139. Podaj definicję nieuczciwej praktyki rynkowej. [art.4 upnpr]
Praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa, jeżeli:
jest sprzeczna z dobrymi obyczajami;
w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu. W szczególności:
praktyka rynkowa wprowadzająca w błąd;
agresywna praktyka rynkowa;
stosowane sprzecznie z prawem kodeksu dobre praktyki, jeżeli działania te spełniają przesłanki nieuczciwej praktyki rynkowej. Uznaje się również (praktyki te nie podlegają ocenie w świetle przesłanek wymienionych powyżej):
prowadzenie działalności…
… się je tylko do wysokości odsetek maksymalnych.
Wysokość odsetek ustala się umownie, lub stosuje odsetki ustawowe. Wysokość tych odsetek ustala Rada Ministrów wydając stosowne rozporządzenie.
Odsetki mogą wynikać z: czynności prawnej(głównie umów), ustawy, orzeczenia sądowego lub decyzji administracyjnej
146. Proszę scharakteryzować w punktach obowiązek zapłaty kary umownej (wysokość szkody, a wysokość kary umownej, przy jakich zobowiązaniach można żądać zapłaty kary umownej, miarkowanie kary umownej). Scharakteryzuj obowiązek zapłaty kary umownej
Można zastrzec w umowie obowiązek zapłaty określonej kwoty pieniężnej za szkodę wynikłą z niewykonania, lub nienależytego wykonania zobowiązania
Wysokość szkody nie ma znaczenia dla obowiązku zapłaty umówionej kary umownej
Dotyczy zobowiązań niepieniężnych, choć…
… się na odległość (np. sprzedaż wysyłkowa)
Można odstąpić od takiej umowy bez podania przyczyn w ciągu 10 dni, a jeśli przy zawarciu umowy nie poinformowano o tym prawie, to termin ten liczy się od dnia powzięcia wiadomości o tym uprawnieniu, lecz najpóźniej do upływu 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy
W razie odstąpienia od umowy uważa się ją za niezawartą, strony maja obowiązek zwrócić sobie wszystko, co na mocy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz