To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym • Dz.U. Nr 171, poz. 1206 Praktyki rynkowe • działanie • lub zaniechanie przedsiębiorcy, • sposób postępowania, • oświadczenie lub informację handlową, w szczególności reklamę i marketing, • bezpośrednio związane z promocją lub nabyciem produktu przez konsumenta Praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów 1) jest nieuczciwa • jeŜeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami • i w istotny sposób zniekształca • lub moŜe zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta: przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu. 2) Za nieuczciwą praktykę rynkową uznaje się w szczególności: • praktykę rynkową wprowadzającą w błąd • agresywną praktykę rynkową, • stosowanie sprzecznego z prawem kodeksu dobrych praktyk, • jeŜeli działania te spełniają przesłanki określone w ust. 1. Podział na nieuczciwe praktyki rynkowe • wprowadzające w błąd (wprowadzające w błąd działania oraz wprowadzające w błąd zaniechania) • praktyki agresywne. lub inny podział: Podział na nieuczciwe praktyki rynkowe • Szara lista praktyk zakazanych • Czarna lista 31 praktyk zakazanych w kaŜdych okolicznościach (praktyki wprowadzające w błąd oraz praktyki agresywne). Praktykę rynkową uznaje się za działanie wprowadzające w błąd, jeŜeli • działanie to w jakikolwiek sposób powoduje • lub moŜe powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. Legitymacja do występowania z indywidualnymi roszczeniami z tytułu nieuczciwych praktyk rynkowych w pierwszej kolejności przysługuje konsumentowi • Katalog roszczeń przysługujących konsumentowi, którego interes został zagroŜony lub naruszony w razie dokonania nieuczciwej praktyki: 1. roszczenie o zaniechanie tej praktyki 2. usunięcie skutków tej praktyki 3. złoŜenie jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie 4. naprawienie wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych, w szczególności Ŝądanie uniewaŜnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu 5. zasądzenie odpowiedniej sumy pienięŜnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną
(…)
… Ubezpieczonych,
•
•
•
krajowa lub regionalna organizacja, której celem statutowym jest ochrona interesów
konsumentów,
powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów
wskazanym podmiotom nie przysługują roszczenia, o których mowa w pkt 2 i 4.
Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów:
• stosowanie postanowień wzorców umów, które zostały…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)