Psychologia ogólna - omówienie (sem.I)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 245
Wyświetleń: 1358
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Psychologia ogólna - omówienie (sem.I) - strona 1 Psychologia ogólna - omówienie (sem.I) - strona 2 Psychologia ogólna - omówienie (sem.I) - strona 3

Fragment notatki:

,Psychologia ogólna, CZYNNIKI POZNAWCZE W UCZENIU SIĘ UTAJONE UCZENIE SIĘ. MAPY OZNAWCZE. Wiele behawiorystów, sądzi że organizmy uczą się tylko tych reakcji sprawczych, które są wzmacniane. E. C. Tolman wykazał, że szczury nabywają istotne informacje o otoczeniu także pod nieobecność jakichkolwiek wzmocnień. Tolman uczył szczury przebiegania przez używane w takich badaniach labirynty w celu otrzymania pożywienia. Inne szczury badały labirynt nie otrzymując pokarmu. Po dziesięciu dniach takiej „bezcelowej” eksploracji w jednym z korytarzy labiryntu umieszczono jednak jedzenie. Po jednej lub dwóch próbach z jedzeniem szczury z grupy nienagrodzonej równie szybko uczyły się je znajdować jak szczury z grupy nagrodzonej. Doprowadziło to Tolmana do wniosku, że szczury oddające się badaniu labiryntu pod nieobecność wzmocnień również się go uczyły. Odróżnił także uczenie się od wykonania. Podczas nienagrodzonej eksploracji szczury wykształcają sobie jego poznawczą reprezentacje, jednak takie uczenie się może być niewidoczne, czyli urojone dopóki nie pojawi się jakiś czynnik motywujący zwierzę do działania czyli przebieganie z jednego końca labiryntu na drugi. UCZENIE SIĘ PRZEZ OBSERWACJĘ: Wielu rzeczy uczymy się, obserwując zachowania innych ludzi w otoczeniu, na filmach lub telewizji. Dzięki mediom możemy nabrać pewnego wyobrażenia(np. jak skacze się ze spadochronem, surfuje na desce) nawet jeżeli nie wykonujemy samemu żadnej z tych czynności. Badają społeczne uczenie się Albert Bandura i jego współpracownicy w 1963r. przeprowadzili eksperymenty dowodzące możliwości uczenia się zachowań sprawczych dzięki samej obserwacji innych, choć mogą one wymagać nie jakiej praktyki do jej udoskonalenia. Możliwe, że takie uczenie się przez obserwacje jest w większości przypadków uczenia się u ludzi. Uczenie tego typu występuje np. wtedy, gdy jako dzieci przyglądamy się zachowaniu rodziców, nauczycieli czy rówieśników. Obserwacyjne uczenie się może następować także wtedy, gdy sami nie naśladujemy żadnych reakcji. Najwyraźniej wystarcza samo obdarzanie uwagą zachowania innych ludzi. EFEKTY PRZEMOCY W MASS MEDIACH Uczenie się przez obserwację jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych aspektów współczesnego życia. Oddziaływaniu filmów i telewizji poddany jest niemalże każdy z nas. Chociażby dzieci w przedszkolach, adaptacje filmowych i telewizyjnych dzieł literackich, albo programy edukacyjne w telewizji. To w telewizji dzieci mogą zobaczyć niezliczone sceny morderstw, bicia i napaści seksualnej. Jeżeli dziecko ogląda telewizje od 2 do 4 godzin dziennie, oznacza to, że od czasu ukończeni szkoły podstawowej będzie świadkiem ok. 8 000 morderstw i 100 000 innych aktów przemocy. Co więcej, przemoc stanowi w telewizji przedmiot apoteozy. W znacznej większości programów telewizyjnych trudno znaleźć choćby jeden ślad krytyki przemocy, żalu z jej powodu lub kary za dopuszczanie się jej. Jest wiele pytań dotyczących przemocy: Czy przemoc prowadzi do agresji w życiu? Jeżeli tak to co rodzice i pedagodzy mogą zrobić aby zapobiec przelewaniu się przemocy ze świata fikcji na świat rzeczywisty? Wiele badań pokazuje że dzieci lub dorośli oglądając przemoc w telewizji są agresywniejsze od osób które tego nie czynią, podobne efekty występują po grach wideo. Wielu psychologów jest zdania, że oglądanie przemocy w mediach przyczynia się do agresywnych zachowań w świecie rzeczywistym.

(…)

…, a jednocześnie dzieci agresywne bardziej są skłonne do oglądania agresji w telewizji. Dzieci agresywne często są odrzucane od swoich nieagresywnych rówieśników, przynajmniej w kulturze średniej, a także przez swoich rodziców i karane przez nich fizycznie.
POZA KLASĄ SZKOLNĄ
Wg Merry Bullocka, doświadczonego badacza z Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego, „… psychologiczne badania nad uczeniem…
… się, obserwując zachowania innych ludzi w otoczeniu, na filmach lub telewizji. Dzięki mediom możemy nabrać pewnego wyobrażenia(np. jak skacze się ze spadochronem, surfuje na desce) nawet jeżeli nie wykonujemy samemu żadnej z tych czynności. Badają społeczne uczenie się Albert Bandura i jego współpracownicy w 1963r. przeprowadzili eksperymenty dowodzące możliwości uczenia się zachowań sprawczych dzięki samej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz