To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przygotowania techniczne
Podstawowym elementem przygotowań technicznych jest urządzenie placu budowy, który musi być przystosowany do prowadzenia robót w kilku punktach jednocześnie. Jest to szczególnie ważne przy dużych obiektach liniowych, na przykład tunelach komunikacyjnych lub sieci tuneli metra. Plac budowy staje się wówczas głównym zapleczem technicznym łączącym pomocnicze urządzenia rozproszone na trasie wznoszonej budowli. Gdy mamy więc do czynienia z siecią różnych punktów dostawy i odbioru materiałów lub elementów budowlanych, a szczególnie znacznych mas wydobytego górotworu, wówczas powinniśmy wykorzystać matematyczne zasady programowania i optymalizacji transportu i pracy sprzętu budowlanego. Zarówno minimalizacja przewozów, jak i efektywne zagospodarowanie materiałów i elementów budowlanych czy też właściwe wykorzystanie sprzętu - to niezbędne czynniki do osiągnięcia dobrych efektywnych wyników budowy. Tylko w ten sposób można liczyć na minimalizację kosztów z zachowaniem dobrej jakości robót i ich bezpieczeństwa w różnych złożonych sytuacjach terenowych.
W warunkach budowy tuneli górskich przygotowanie budowy obejmuje wcięcia wykopów w skarpy w rejonach portali oraz lokalizację wyrobisk udostępniających - sztolni i szybów - wzdłuż trasy obiektu. Wyrobiska pomocnicze służą do rozszerzenia frontu pracy i powinny być rozmieszczone w najbardziej dogodnych warunkach topograficznych. Należy wybierać tereny dostępne, łatwe do zniwelowania, dogodne dla połączeń transportowych. Rozpoczęcie budowy z kilku miejsc jednocześnie znacznie przyspiesza roboty, ale zwiększa koszty ich wykonania. Decyzje muszą więc być podejmowane niezwykle rozsądnie z pełnym uzasadnieniem ekonomicznym. Cała sieć placów budowy i ich połączeń drogowych wymagają bardzo dokładnego przystosowania zarówno do potrzeb budowy, jak i do możliwości realizacyjnych terenu. System musi działać niezawodnie i bezawaryjnie. Musi gwarantować pełne bezpieczeństwo robót
Sztolnie udostępniające jako tunele pomocnicze są budowane ze zboczy w układzie poprzecznym do osi zasadniczego tunelu lub równolegle z połączeniami poprzecznymi (rys. 8.1). Wejście do sztolni powinno być dogodne ze względu na transport i dobre zabezpieczenie przed osuwiskami lub lawinami, które mogą się pojawić na wybranych do zagospodarowania zboczach. W terenie niedostępnym lub niedogodnym dla sztolni wykonujemy szyby jako wyrobiska pionowe lub pochylnie rozmieszczone w pobliżu osi tunelu z ewentualnymi krótkimi odcinkami sztolni udostępniających główne wyrobisko (rys. 8.2). Szyby są często wykorzystywane jako stałe obiekty usprawniające przewietrzanie tuneli, toteż ich budowa powinna spełniać wiele szczególnych wymagań, dotyczących ich stabilności, właściwego funkcjonowania czy bezpieczeństwa. Podstawową różnicą między sztolniami a szybami jest organizacja transportu, zwłaszcza wywóz odspojonej skały zwanej urobkiem. W systemie sztolni transport urobku odbywa się środkami transportu poziomego od czoła frontu roboczego do wysypiska włącznie. W przypadku szybów mamy do czynienia z tak zwanym transportem łamanym; poziomym w wyrobiskach głównych i sztolniach, pionowym w szybie i ponownie poziomym na placu budowy. W transporcie łamanym musi być zorganizowany system przeładunków w tak zwanym podszybiu i nadszybiu. Są to bardzo wyspecjalizowane urządzenia przeładowcze na ogół decydujące o wydajności całego transportu. Wymagają więc maksymalnej mechanizacji i automatyzacji procesów przeładunkowych.
(…)
… występują podczas re^iazywania istniejącego transportu miejskiego i lokalnego dojazdu do poszczególnych posesji. Zapewnienie ciągłości transportu i możliwości dojazdów, to zadanie niezwykle złożone, szczególnie gdy budujemy obiekty podziemne metodami odkrywkowymi. Co prawda, dodatkowe koszty wynikające z objazdów, przesiadek na trasach transportu wahadłowego lub dodatkowych dojść do środków transportu…
… na ograniczenia terenowe trzeba raczej przewidywać większą liczbę małych wyspecjalizowanych placów budowy, na przykład plac jako wysypisko, poligon przygotowania betonu, zbrojenia betonu i prefabrykatów, płac składowania materiałów i elementów budowlanych itd.
Funkcjonowanie placów budowy i dróg dojazdowych nie mogą stwarzać zagrożenia dla otoczenia lub nadmiernie zakłócać środowisko…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)