Prawo administracyjne - wykłady

Nasza ocena:

3
Pobrań: 294
Wyświetleń: 1757
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prawo administracyjne - wykłady  - strona 1 Prawo administracyjne - wykłady  - strona 2 Prawo administracyjne - wykłady  - strona 3

Fragment notatki:



Próby określenia prawa adm przez podanie znamion adm publicznej.
W państwach europejskich, gdzie najwcześniej prawo adm zostało uznane za odrębną gałąź prawa, utrwaleniu się przekonania o jego odrębności sprzyjało utrzymanie hierarchii organizacyjnej w adm rządowej, która nadawała stosowaniu prawa adm cechy jednolitości. Podział ten powstał już za monarchii absolutnej. Duże znaczenie miało coraz większe podporządkowanie adm prawu i ustaleniu najpierw (XIX w.) odrębnego sądownictwa adm. Do powyższego, przyczyniło się również wypracowanie ogólniejszych pojęć i instytucji, które czyniły go prawem względnie spójnym, a jednocześnie pozwalały przeciwstawić go prawu dotychczas stosowanemu przez sady cywilne i karne. Przełomowe znaczenie dla uznania odrębności prawa adm ma podręcznik O.Mayera w którym, po raz pierwszy zamieszczono konsekwentny system ogólnych instytucji prawa adm. autor uważał, że przedmiotem prawa adm jest adm pojmowana jako funkcja państwowa, która nie jest ani ustawodawstwem, ani sadownictwem.

Sprawa uznania administracyjnego.
historyczny rozwój poglądów
W monarchii absolutnej cała administracja publiczna była podporządkowana panującemu. Poddany, tak samo jak władzy panującego, miał podlegać władzy administracji publicznej. We Francji odegrało decydująca rolę sądownictwo administracyjne sprawowane przez Conseil d’Etat który wypracował ogólne zasady prawa administracyjnego. Był wyłącznie właściwy do orzekania o odszkodowaniu, którego jednostka dochodziła za straty majątkowe poniesione w wyniku administracyjno-prawnej działalności władzy publicznej. Znacząca część administracji publicznej pozostawała jednak poza kontrolą wykonywaną przez Conseil d’Etat. Zaliczoną ja do działalności policyjnej.

Prawo Administracyjne Prof. Dr Hab. J. Filipek Opracowanie podręcznika  PRZEDMIOT PRAWA ADM. (1)  Potoczne i prawne znaczenie określenia „adm”.  Administracja łączy przedrostek ad- z czasownikiem ministrare. Ministrare miało oznaczać działalność służebną, usługiwanie. Przedrostek ad- podkreślał ze ministrare miało być wykonywane przez dłuższy czas, trwale. Administrare miało polegać na wprowadzaniu w życie woli wyrazonej w ramach dominare / imperare, zawiadywanie pewnymi dobrami, wartościami przy organizowaniu pracy lub innego działania zespołów ludzkich. W warunkach monarchii absolutnej mianem ministra określano osobę, która miała być pierwszym sługą królewskim. Pojęcie administracji przypisywanej państwu nawiązuje do terminu łacińskiego administrare.   Próby określenia prawa adm przez podanie znamion adm publicznej.  W państwach europejskich, gdzie najwcześniej prawo adm zostało uznane  za odrębną gałąź prawa, utrwaleniu się przekonania o jego odrębności sprzyjało utrzymanie hierarchii organizacyjnej w adm rządowej, która nadawała stosowaniu prawa adm cechy jednolitości. Podział ten powstał już za monarchii absolutnej. Duże znaczenie miało coraz większe podporządkowanie adm prawu i ustaleniu najpierw (XIX w.) odrębnego sądownictwa adm. Do powyższego, przyczyniło się również wypracowanie ogólniejszych pojęć i instytucji, które czyniły go prawem względnie spójnym, a jednocześnie pozwalały przeciwstawić go prawu dotychczas stosowanemu przez sady cywilne i karne. Przełomowe znaczenie dla uznania odrębności prawa adm ma podręcznik O.Mayera w którym, po raz pierwszy zamieszczono konsekwentny system ogólnych instytucji prawa adm. autor uważał, że przedmiotem prawa adm jest adm pojmowana jako funkcja państwowa, która nie jest ani us ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz