To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Miejsce i funkcje produktu w marketingu.
Instrumenty związane z produktem.
Marketing obejmuje, jak już była mowa, oprócz reguł marketingowych również sferę badań oraz sferę instrumentów i działań uruchamianych i wykorzystywanych w kształtowaniu zjawisk rynkowych. Obie te sfery składają się z kilku elementów. Jednym z elementów sfery instrumentów i działań marketingowych są instrumenty i działania związane z produktem.
W procesie programowania i organizowania działalności na rynku nie występują one samoistnie, lecz w połączeniu z innymi instrumentami i działaniami marketingowymi wykorzystywanymi do aktywnego oddziaływania na rynek.
Zespół instrumentów i działań związanych z produktem w połączeniu z innymi elementami instrumentalno-czynnościowej sfery marketingu przedstawiono na rys1.
Instrumenty i działania związane z produktęm muszą być rozpatrywane jako kompleks instrumentalno-czynnościowy, który dostarcza „tworzywa” do budowy strategii produktu, a więc sposobu postępowania przedsiębiorstwa z produktem i jego wyposażeniem (opakowaniem, oznakowaniem).
Opracowanie strategii produktu jako elementu marketingu zależy od zewnętrznych i wewnętrznych warunków działania przedsiębiorstwa. Najkorzystniejsze warunki powstają wtedy, gdy instrumenty i działania związane z produktem przybierają postać zmiennych decyzyjnych lub zmiennych zależnych od przedsiębiorstwa. Istnienie pewnych instrumentów i działań jako zmiennych niezależnych powoduje, że stają się one czynnikiem ograniczającym w procesie kształtowania strategii produktu. Jednakże istnienie pewnych zmiennych niezależnych może utrudniać, choć na ogół nie przekreśla przedsiębiorstwu możliwości kształtowania strategii produktu. Instrumenty marketingu
Instrumenty związane Instrumenty związane z Instrumenty związane z z produktem dystrybucją aktywizacją sprzedaży
Produkt
Opakowanie produktu
Oznakowanie produktu
Cena produktu
Rys.1. Zespół instrumentów związanych z produktem
Przedsiębiorstwo może się tym aktywniejszym podmiotem kształtowania strategii produktu, im większą swobodą dysponuje w procesie zmian produktu i jego wyposażenia oraz zmian sposobów postępowania na rynku.
Programując i organizując swą działalność, przedsiębiorstwo staje przed problemem wyboru oraz celowego kształtowania instrumentów i działań związanych z produktem, które muszą być stosowane i rozwijane, aby działalność ta okazała się skuteczna z punktu widzenia realizacji ustalonego celu.
(…)
… bezpośrednią (natychmiastową), lecz często krótkotrwałą satysfakcje. Byłoby to w wielu przypadkach sprzeczne z walorami społecznymi produktu i możliwościami jego wykorzystania w procesie podnoszenia jakości życia. Produkt powinien spełniać wymogi bezpieczeństwa życia i zdrowia człowieka oraz mieć użyteczność społeczną w długich okresach ( bezpieczne samochody, produkty spożywcze o wysokich wartościach…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)