Typy orientacji marketingowych

Nasza ocena:

5
Pobrań: 329
Wyświetleń: 1701
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Typy orientacji marketingowych - strona 1 Typy orientacji marketingowych - strona 2 Typy orientacji marketingowych - strona 3

Fragment notatki:


1. CO WYRAŻA ISTOTĘ MARKETINGOWEJ ORIENTACJI PRZEDSIĘBIORSTWA? Wg. „MARKETING-Punkt zwrotny nowoczesnej firmy” Lechosław Garbarski Ireneusz Rutkowski Wojciech Wrzosek Orientacja marketingowa w centrum uwagi stawia konsumenta i jego potrzeby. Myślenie o rynku ,na którym przedsiębiorstwo działa odbywa się najpierw w kategoriach potrzeb aktualnych i potencjalnych konsumentów , a dopiero później w kategoriach wytwarzanego i sprzedawanego produktu. Uświadomienie sobie faktu , że określona potrzeba konsumentów może być zaspokajana różnymi produktami , a ten sam produkt może zaspokajać różne potrzeby , rodzi istotne konsekwencje dla sposobu kształtowania działalności gospodarczej na rynku. Działanie na rzecz określonej grupy nabywców , czyli działanie na rzecz „kogoś” zamiast działania na rzecz wszystkich stwarza szanse i możliwości lepszego dostosowania produktu do wymagań konsumenta, łatwiejszego opracowania programu działania na rynku , a w konsekwencji skuteczniejszego i bardziej efektywnego sposobu prowadzenia działalności gospodarczej. Produkcja winna być dostosowana do potrzeb ściśle określonego nabywcy (segmentu) .
PRZECIĘTNY NABYWCA NIE ISTNIEJE.
Wg. „PODSTAWY MARKETINGU” Jerzy Altkorn Istotę orientacji marketingowej można wyrazić pytaniem: jak wybrać i zdobyć , ewentualnie -stworzyć , a następnie utrzymać rynek zbytu, który zapewniałby przedsiębiorstwu źródło przychodów odpowiednie do jego potrzeb i aspiracji rozwojowych.
Podstawowe zasady orientacji mar ketingowej: Rynek w centrum zainteresowania , co jest związane ze ścisłym określeniem rynku docelowego dla wyrobów przedsiębiorstwa.
Koncentracja na kliencie ,czyli zabieganie o to , żeby klient był zadowolony z usług; dążenie do ciągłego podnoszenia satysfakcji konsumenta , pozostawanie otwartym na jego sugestie itp.
Koordynacja zadań marketingowych oraz prac poszczególnych pionów firmy , co jest związane z prowadzeniem wewnętrznego marketingu (zatrudnienie odpowiednich pracowników , szkolenie i motywowanie , tak aby mogli działać jak najlepiej dla klienta); wszyscy pracownicy w firmie musza być przekonani ,że klient jest najważniejszą osobą w firmie , ponieważ z jego pieniędzy firma żyje; dopiero później wprowadza się marketing zewnętrzny.
Zyskowność ,czyli zaspokojenie potrzeb klientów w sposób korzystny dla firmy; zasada ta nie dotyczy organizacji „non profit”.
2.CZYM RÓŻNI SIĘ ORIENTACJA MARKETINGOWA OD ORIENTACJI PRODUKCYJNEJ?

(…)

…)
Ukierunkowanie na proces wytwarzania i produkt
Orientacja skuteczna w przypadku występowania rynku konsumenta (nadwyżka podaży nad popytem)
Orientacja skuteczna w przypadku występowania rynku sprzedawcy (nadwyżka popytu nad podażą)
Zyskowność firmy poprzez zaspokojenie potrzeb klientów
Zyskowność poprzez produkcję masową i obniżenie kosztów jednostkowych i cen
3. CZYM RÓŻNI SIĘ ORIENTACJA MARKETINGOWA…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz