Marketing usług - wykład 17 (sem.VI)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 462
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Marketing usług - wykład 17 (sem.VI) - strona 1 Marketing usług - wykład 17 (sem.VI) - strona 2 Marketing usług - wykład 17 (sem.VI) - strona 3

Fragment notatki:

Wy 17
FRANCHISING:
-zawarcie umowy między dostawcą i odbiorcą
-wykorzystanie renomy marki w celu rozwinięcia rynku oraz poprzez dzielenie się swoim doświadczeniem -koncesja na prawo użytkowania wartości niematerialnych (marka, popularność, lokal, pomoc finansowa, strategie marketingowe, kształcenie kadry)
KORZYŚCI DLA DOSTAWCY:
-opłata za franchising
-wspólne źródła zaopatrzenia (mniejsze koszty)
KORZYŚCI DLA KLIENTA:
-zaufanie do znanej marki
-znana marka to niższe ryzyko przy zakupie
RODZAJE DYSTRYBUCJI:
-dystrybucja intensywna- usługi częstego zakupu (transport miejski, usługi edukacyjne, pocztowe, handel artykułami spożywczymi, papierniczymi; gęsta sieć dystrybucji- maksymalna liczba punktów sprzedaży na rynku- (rynek masowy)
-dystrybucja selektywna- usługi okresowego zakupu (lekarz pierwszego kontaktu, bank, usługi konserwacyjno-naprawcze, fryzjer), liczba punktów sprzedaży dostosowana do popytu (mniej gęsta sieć)
-dystrybucja wyłączona (eksluzywna)- usługi nabywane sporadycznie (teatr, kino, turystyka, usługi medyczne- specjaliści, usługi rekreacyjne--------------
Popyt musi być skumulowany, mniejsze znaczenie punktów sprzedazy (jeden na wiekszy obszar)
Warianty lokalizacji instytucjonalnej i operacyjnej usług:
- nastepuje rozdzielenie miedzy wykonawca uslugi, a zarzadem (np. banki i filie)
-dział. istytucjonalny=zarzadcy usługami
-dział. operacyjna= wykonawcy, miejsce świadczenia usług
1. lokalizacja rozproszona instytucjonalnie i operacyjnie: swiedczenie uslugi powoduje ruch przedsięb., są to usługi częstego zakupu np. fryzjer, sklep
2.lokalizacja rozproszona operacyjnie i skoncentrowana instytucjonalnie: wykonawcy sa w terenie blisko klientów, zarzadzający są w innym miejscu np. usługi remontowo-naprawcze, gastronomia, pogotowie energetyczne- konsument jest w stanie pokonac pewną odleglość
3.lokalizacja scentrowana instytucjonalnie i operacyjnie: pełna koncentracja świadczenia uslug w nielicznych placówkach np. teatr, cyrk, uczelnia
4. lokalizacja nie ma znaczenia np. energia elektryczna, telewizja, komunikacja międzymiastowa
Dla dostepnosci uslug wazne jest zblizenie dzialalnosci operacyjnej do odbiorcy- poprzez Internet, telefon, budowanie placówek, itd.
Dystrybucja zewnetrzna: udostepnianie i rozwijanie sieci dla nabywców.
Zew. czynniki lokazlizacji placówki usługowej:
Grupa czynników 1. potencjał ludnościowy (liczba ludności, struktura ludnosci wg wieku, zawodu, wykształcenia, liczba i struktura gosp, domowego); grupa czynników 2. dochody ludności (wielkość, żródła i struktura dochodu ogolem, udział oszczedności w wydatkach ogolem);3.zatrudnienie (wielkość zatrudnienia, stopa bezrobocia aktualna i przewidywana); 4. infrastruktura (sieć komunikacyjna, zabudowa mieszkaniowa i handlowa, ośrodki administracji panstwowej, warunki parkowania pojazdów)
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz