Podstawy marketingu - pojęcia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 112
Wyświetleń: 1498
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawy marketingu - pojęcia - strona 1 Podstawy marketingu - pojęcia - strona 2 Podstawy marketingu - pojęcia - strona 3

Fragment notatki:

Klasyczna definicja (wg. A.Payne'a) traktuje marketing jako proces postrzegania, rozumienia, stymulowania i zaspokajania potrzeb podmiotów na wybranych rynkach docelowych za pomocą określonych środków skierowanych na pokrycie zgłoszonego na rynku zapotrzebowania.
Marketing jest procesem dostosowywania wielkości środków firmy do rozmiaru potrzeb rynku. Ważnym zagadnieniem w tym procesie jest dynamika wzajemnych związków między ofertą firmy a usługami, których domagają się konsumenci, a także zachowaniem konsumentów.
Wg. Kotlera marketing obejmuje indywidualne i zbiorowe działania ułatwiające i przyśpieszające satysfakcjonującą wymianę w zmiennym otoczeniu poprzez produkcję, wycenę, promocję i dystrybucję dóbr, usług i idei.
Zadaniem marketingu jest zapewnienie klientom satysfakcji z nabycia produktu oraz poszukiwanie rozwiązania, które zadowoli przedsiębiorstwo, zapewniając mu zysk na odpowiednim poziomie.
Wg. Dietla przez marketing rozumiemy działalność podmiotów gospodarczych mających na celu poznanie i dostosowanie się potrzeb rynku oraz oddziaływanie na popyt i podaż uwzględniające wymagania i preferencje finalnych klientów.
Koncepcja marketingu oznacza, że punktem wyjścia a zarazem weryfikatorem działalności podmiotów gospodarczych, są potrzeby i wymagania ostatecznych odbiorców. Przyjmuje się, że produktem są wszystkie artykułów lub procesy, które stanowią wartość dla konsumenta, podczas gdy dobra materialne i usługi SA dwiema odrębnymi podgrupami kategorii produktów.
Kotler rozróżnia 5 rodzajów produktów :
Klasyczne dobro materialne (czysty produkt)- takie jak proszek, chleb; takim produktom nie towarzyszy żadna usługa
Dobro materialne wraz z towarzyszącą mu usługą podkreślającą troskę o klienta; np. komputer+ oprogramowanie
Hybryda/ oferta- składa się w równej części z towarów i usług, np. restauracja
Usługa jako element podstawowy w pakiecie z drugorzędnymi towarzyszącymi jej dobrami i usługami o mniejszym znaczeniu, np. posiłek na pokładzie samolotu w czasie lotu
Klasyczna usługa( czysta)- np. opieka nad dzieckiem, czy psychoterapia
Usługa ( wg. Payne'a) jest to każda czynność zawierająca w sobie element niematerialności, która polega na oddziaływaniu na klienta lub przedmioty bądź powoduje przeniesienie prawa własności. Przeniesienie prawa własności może jednak nastąpić, a świadczenie usługi może być lub też nie być związane z dobrem materialnym ( zakup komputera- prawo własności).
Marketing usług to zintegrowane działania przedsiębiorstw i instytucji usługowych mające na celu identyfikowanie i zaspokajanie potrzeb nabywców usług oraz prowadzące do osiągnięcia przez nie zysku na odpowiednim poziomie.
Cele marketingu usług gastronomicznych

(…)

…)
-formuła ustalania cen usług
-cena jako zachęta do zakupu usługi
-różnicowanie poziomu cen (różne miejsca, miasta)
-kanały dystrybucji
-placówki usługowe
-sieć usługowa (kilka punktów)
-nowe formuły sprzedaży (tel, Internet)
-sprzedaż osobista (kelner)
-reklama
-public relations
-promocja dodatkowa (gorące godziny)
-inne instrumenty promocji
-personel bezpośrednio obsługujący nabywców (kelnerzy)
-kucharze…
… działania:
Marketing mix (5P)
Analiza swot Plan marketingowy ( jest on podstawą wszelkich działań marketingowych firmy gastronomicznej)
Metoda zadaniowa ( budżet tworzony jest od dołu)
4c obejmuje działania:
Wartość dla klienta- przebywanie w wybranym miejscu z konkretnymi ludźmi
Koszty: cena+ napiwki+ koszt dotarcia
Wygoda nabycia- kelner lub samoobsługa, porównanie z własnym wykonaniem
Komunikacja…
…)
Trudność standaryzowania usług ( ewentualnie franchising)
Komplementarność i substytucyjność usług gastr. i dóbr materialnych ( kupowanych w sklepach)
Niemożność nabycia prawa własności
Sposoby zwiększenia materialności usług:
Materialne dowody ( świadectwo zakupu, upominki)
Fizyczne otoczenie procesu świadczenia usług
Wygląd i zachowanie osób świadczących usług ( kelnerzy)
Gwarancja, która stanowi…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz