Marketing usług - wykład 15 (sem.VI)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 511
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Marketing usług - wykład 15 (sem.VI) - strona 1 Marketing usług - wykład 15 (sem.VI) - strona 2 Marketing usług - wykład 15 (sem.VI) - strona 3

Fragment notatki:

Wy 15 22.04.13
Cena:
Cena w usługach ma postać pisemną (dzięki temu usługa może być wystawiona do sprzedaży)
Jest częścią umowy o świadczeniu usług
Jest rozłożona w czasie (od zawarcia umowy do jej zakończenia)
Każdy produkt wystawiony do sprzedaży musi mieć określoną cenę
Polityka różnicowania cen (polityka elastyczności cen, dyskryminacja cenowa): podwyżk lub obniżka cen w zależności od warunków rynkowych i zależności od celów i strategii firmy
Kryteria różnicowania cen usług:
Wartość użytkowa produktu - usługi
Różnicowana ze względu na jakość lub markę usługi, np. ceny biletów lotniczych w klasie business i ekonomicznej (efekt usługi jest taki sam - dolecimy do celu)
Czas zakupu usługi
Regulowanie popytu - oferta usługowa jest przeważnie stała, popyt jest płynny (wahania sezonowe) np. usługi turystyczne, aby nie dopuścić do niewykorzystania zdolności usługowych popyt reguluje się poprzez zmiany ceny - przenoszenie części popytu na okresy mniej atrakcyjne; taryfy telefoniczne - ceny poza godzinami szczytu są niższe 3.wielkość jednorazowego zakupu- ceny zbiorowe są niższe niż dla pojedynczych jednostek, np. bilety do teatru, na wycieczki- lepsze wykorzystanie potencjału usługowego
4.trwałość kontaktów klienta z firmą
5.miejsce świadczenia
np.usługi remontowe świadczone w miejscu wskazanym przez klienta (poza firmą)
usługa ubezpieczeniowa
zazwyczaj usługi takie są droższe (opłata za dojazd); lokalizacja firmy wpływa na szybkość świadczenia usługi co wpływa na cenę
6.szybkość świadczenia
ważny czynnik czasu- szybkość to atut i przewaga konkurencyjna; czas jest wliczony w cenę- im szybciej tym drożej
7.cechy usługobiorcy lub przedmiotu-obiektu czynnośći usługowej dotyczy wybranych usług np. ubezpieczeniowe- grupy podwyższonego ryzyka to wyższe stawki; wyższa wartość przedmiotu usługi to wyższa cena, segment rynku różnicuje cenę
8.bezpieczeństwo związane z zakresem gwarancji, gwarancja wiąże się z wyższą ceną usługi, dłuższa gwarancja to wyższa cena.
9.wolumen zakupionych usług (ilość)
10.sytuacja konkurencyjna i siła przetargowa stron, jeśli firma ma atuty to cena jest wyższa; w przypadku dużej liczby konkurentów cena jest niższa
HANDEL, RODZAJ RABATU/ POWÓD UDZIELANIA
-ilościowy/ zwiększony zbyt, obniżka kosztów
-progresyjny/ promocja większych zamówień
-sezonowy/obniżenie kosztów składowania i zamrożenia środków, równomierne wpływy
-za płatność gotówką/ płynność finansowa
-prowizyjny (funkcjonalny)- motywacja dla pośredników handlowych


(…)

… CEN):
kryterium cenowe/ rodzaj strategii
-nowa usługa/ wysokiej ceny, zagarniania, skimmingu (zbierania śmietanki); niskiej ceny, penetracji rynku
-rodzaj, jakość usługi/ strategia kompensacyjna: niskie ceny usług podstawowych, wyższe ceny usług komplementarnych
-baza klientów/ strategia różnicowania: polityka stałych cen dla małych firm i osób; elastyczna cena dla średnich firm i bogatych klientów…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz